خوردگی پره‌

رولزرویس علت خوردگی پره‌های موتور ترنت اکس‌دبلیو‌بی را بررسی می‌کند

رولزرویس بازرسی موتور‌های توربوفن ترنت ‌اکس‌دبلیو‌بی-۸۴ را با هدف ارزیابی خوردگی پره‌های طبقه فشار متوسط کمپرسور تکمیل کرده‌است. بنابر اعلام مسئولان رولزرویس، نزدیک به ۲۰ درصد موتورهای این خانواده در برنامه بازرسی، شواهدی از وجود خوردگی اولیه بر روی طبقه اول از پره‌های مرحله فشار متوسط کمپرسور نشان داده‌اند. اغلب این موتورها عمر عملیاتی بین ۴ تا ۵ سال دارند و در آستانه انجام اولین بازسازی و مراجعه به مراکز تعمیر و نگهداری قرار دارند که در آن‌ها مشکل مذکور مشاهده شده‌است.

شرکت رولزرویس تایید کرده که روند بازسازی و رفع این اشکال با سرعت خوبی انجام می‌شود و اغلب موتورهای دارای اشکال خوردگی در پره‌های کمپرسور، پس از حصول اطمینان از برطرف شدن این مشکل به مشتریان برگردانده شده‌اند. در عین حال، این شرکت برنامه دقیقی را برای ریشه‌یابی علت اصلی بروز این اشکال آغاز کرده و انتظار دارد نتایج مفید و کارسازی را از آن بدست آورد. اولین بار در تابستان سال جاری، عملکرد غیرعادی موتور در حین پرواز توجه مسئولان بخش تعمیر، نگهداری و پشتیبانی رولزرویس را به این موضوع جلب کرد.

موتور ترنت ‌اکس‌دبلیو‌بی به طور اختصاصی برای تامین نیروی پیشران خانواده هواپیمای مسافربری ایرباس ای۳۵۰ توسعه یافته‌است. نمونه ترنت ‌اکس‌دبلیو‌بی-۸۴ برروی هواپیمای ای‌۳۵۰-۹۰۰ نصب شده و از سال ۲۰۱۵ به خدمت عملیاتی پیوسته‌است. هواپیمای بزرگتر ای۳۵۰-۱۰۰۰ که از سال ۲۰۱۸ عملیاتی شده، به موتور ترنت ‌اکس‌دبلیو‌بی-۹۷ مجهز است. پیش از این، رولزرویس با موتور ترنت ۱۰۰۰ نصب‌شده بر روی بوئینگ۷۸۷ نیز مشکلاتی داشت و به ناچار پره‌های متحرک توربین پرفشار این موتور را بهبود داد و این کار مشکلات زیادی را برای کاربران هواپیمای دریم‌لاینر در سال‌های اخیر ایجاد کرده‌است.

 

منبع:

Flight Global

 

*نصب موتور ترنت XWB رولزرویس برای اولین نمونه پیش‌‌تولیدی ای ۳۵۰ [فیلم]

*مونتاژ موتور ترنت XWB در یک نگاه [فیلم]

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها