شرکت کلیموف وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه یوئیسی، طرح اثباتگر فناوری برای موتور هیبریدی هوایی را ارائه کردهاست. بر اساس تخمینهای اولیه از عملکرد این موتور، توان خروجی آن پانصد کیلووات معادل ۶۸۰ اسب بخار خواهد بود. در روزهای پایانی ماه ژوئن، در قالب یک جلسه آنلاین، مسئولان این پروژه در اتحادیه موتورسازان روسیه و همچنین موسسه معتبر سیام جوانب مختلف آن را معرفی کردند و بر لزوم ورود صنعت موتورسازی هوایی روسیه به حوزه موتورهای هیبریدی برای کاربردهای متنوع اصرار ورزیدند. این موتور هیبریدی ۵۰۰ کیلوواتی، بر اساس موتور توربوشفت ویکی-۶۵۰وی توسعه مییابد.
پرندههای اصلی هدف برای تجهیز توسط این موتور، شامل بالگردهای سبک چند منظوره و پهپادهای مختلف با وزن ۲ تا ۸ تن، هواپیماهای منطقهای و تاکسیهای هوایی و همینطور هواگردها با قابلیت نشست و برخاست عمودی است. در جلسه آنلاین مذکور اعلام شد که شرکت کلیموف و موسسه مرکزی موتورهای هوایی موسوم به سیام، بعنوان شرکای اصلی این پروژه فعالیتهای مرتبط را دنبال خواهند کرد. انتظار میرود اولین نمونه اثباتگر فناوری این موتور در نمایشگاه هوایی ماکس ۲۰۲۱، در معرض دید عموم قرار گیرد.
منبع:
*آغاز تولید انبوه موتورهای هیبریدی در روسیه از ۲۰۲۹
*تلاش روسها برای توسعه موتور هیبریدی هوایی
هواپیمای مسافربری یا ترابری هر چقدر هم کوچک باشد چند تا موتور حدود هفتصد اسب بخار لازم دارد؟ هواپیما ساختن… صنعت،تکنولوژی،فناوری…
از حسن توجه شما متشکریم.
توان موتور مورد نیاز برای نصب بر روی یک هواپیما بر اساس نیازمندی های عملکردی آن پرنده محاسبه می شود. طراحی هواپیما را می توان به فرآیند تبدیل نیازمندی های ماموریتی به مشخصه های عملکردی قلمداد کرد. بر این اساس مشخصه های موتور مورد نیاز برای نصب روی هواپیما استخراج می شود. بطور مثال توان خانواده موتورهای توربوپراپ نام آشنای PW100 که بر روی هواپیماهای فوکر۵۰، ATR42 و ATR72 با ظرفیت ۴۰ تا ۷۰ مسافر نصب شده، ۱۸۰۰ تا ۵۰۰۰ اسب بخار است.