موتورهای هوایی روسیه

آویادویگاتل سازنده موتورهای هوایی روسیه

سازنده موتورهای هوایی روسیه

صنعت موتورهای هوایی روسیه با اعمال تحریم‌های تجاری توسط آمریکا، وارد دوران جدیدی شده که می‌توان از آن به‌عنوان فرصتی برای احیا یاد کرد. اتحادیه موتورسازان روسیه (UEC) و آویادویگاتل، با سابقه‌ای نزدیک به یک قرن، به پیشبرد اهداف صنعت هوانوردی روسیه کمک شایانی کرده‌اند. با ساخت موتور توربوفن PD-14 برای جت مسافربری میان‌برد MC-21 و پیشبرد پروژه توسعه موتور PD-35 برای جت مسافربری پهن‌پیکر آینده، دلایل زیادی برای جشن‌گرفتن در آینده وجود خواهد داشت.

در پایان سال گذشته، هواپیمای MC-21 محصول ایرکوت، اولین پرواز خود را با موتورهای PD-14 بومی انجام داد. این موتور توسط آویادویگاتل توسعه یافته و اولین موتور توربوفن غیرنظامی کاملا روسی به‌شمار می‌رود که از دهه ۱۹۹۰ تاکنون عرضه شده‌است.

تولید این موتور به دلیل تاخیر در توسعه برنامه MC-21 و تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، با کندی و توقف مکرر توام شد. روستک و اتحادیه هواپیماسازان روسیه (UAC)، موتور PW1400G محصول پرت‌اندویتنی را به عنوان گزینه‌ای برای هواپیمای جدید خود نگه می‌دارند، به این امید که ممکن است خریداران بین‌المللی بیشتری را جذب کنند. با این حال، خوداتکایی جدید که با انگیزه محدودیت‌های تجاری ایجاد شده، به مشوقی برای صنعت موتورهای هوایی بومی روسیه تبدیل شده‌است.

” بخوانید: افزایش ظرفیت تولید موتورهای هوایی غیرنظامی در روسیه

تاسیسات صنعتی پرم

تاریخچه آویادویگاتل در پرم، شهری واقع در ساحل رودخانه کاما در نزدیکی کوه‌های اورال آغاز شد. در سال ۱۹۳۴، کارخانه طراحی و ساخت موتور شماره ۱۹، ساخت موتور ام-۲۵ شوتسف، یک نسخه استاندارد از سایکلون۹، طراحی‌شده توسط کورتیس-رایت را آغاز کرد.

در آن زمان، این کارخانه بخشی از دفتر طراحی آزمایشی شوروی بود. این دفتر توسط آرکادی شوتسف اداره و به‌عنوان دفتر طراحی شوتسف تا زمان مرگ وی در سال ۱۹۵۳ شناخته می‌شد. این شرکت مجموعه‌ای از موتورهای پیستونی هوا خنک را توسعه داد که نیروی پیشران هواپیماهای ساخته‌شده توسط ایلیوشین، توپولف، سوخو و آنتونوف را تامین می‌کردند.

سازنده موتورهای هوایی روسیه

موتور PS-90A

جانشین شوتسف، پاول سولوویف، اولین کسی بود که در اتحاد جماهیر شوروی موفق به توسعه موتور توربوفن شد. موتور D-20P برای هواپیمای مسافربری کوتاه‌برد Tu-124 با ظرفیت ۵۶ مسافر طراحی و بکار گرفته شد. در سال ۱۹۸۷، این دفتر گواهینامه صلاحیت پروازی برای موتور PS-90A را دریافت کرد. این موتور، نیروی پیشران جت چهارموتوره ایلیوشن۹۶ اولین هواپیمای دوربرد پهن‌پیکر شوروی و هواپیمای میان‌برد Tu-204 را تامین می‌کند.

امروزه آویادویگاتل توسط الکساندر اینوزمتسف، مهندس مکانیک موتورهای هوایی که از سال ۱۹۷۳ در این شرکت شاغل بوده، اداره می‌شود. او همچنین استاد گروه موتورهای هوایی در دانشگاه فنی دولتی پرم است.

آویادویگاتل سازنده موتورهای هوایی روسیه

موتورهای PD-14 و PD-35

واژه PD مخفف Prospektivny Dvigatel به معنای موتور آینده‌نگر است و عدد ۱۴ میزان نیروی پیشران ۱۴ تنی را نشان می‌دهد. در همین حال، ساخت آن الهام بخش شرکت آویادویگاتل است تا محصول قدرتمندتر دیگری را به سبد محصولات خود اضافه کند.

” بخوانید: نقاط عطف در پروژه توسعه موتور توربوفن روسی PD-14

بر پایه موتور PD-14، شرکت آویادویگاتل در حال توسعه یک موتور بزرگتر است که نیروی پیشران هواپیماهای پهن‌پیکر، مانند پروژه مشترک CR929 با چین را تامین می‌کند. موتور PD-35 دارای نیروی پیشران ۳۵ تن است. قراردادی توسط دولت فدرال برای تحقیق و توسعه این موتور در سال ۲۰۱۶ ارائه شد.

منبع:

simpleflying

#آویادویگاتل #اتحادیه موتورسازان روسیه #موتور PD-14 #موتور هوایی #موتور PD-35

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها