رطوبت بر عملکرد هواپیما

 آیا رطوبت هوا بر عملکرد هواپیما تاثیر می‌گذارد؟

تاثیر رطوبت بر عملکرد هواپیما

با سپری‌شدن تابستان و خنک‌ترشدن هوا و شنیده‌شدن صدای پای پاییز، خلبانان پروازهای تجاری نفس راحت‌تری می‌کشند. از آنجایی که در روزهای گرم چالش‌های پرواز زیاد است، برخی از خلبانان فصول سردتر را برای پرواز بیشتر ترجیح می‌دهند. این مسئله در فرودگاه‌های مرتفع باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود، به این دلیل که رطوبت بر عملکرد هواپیما و در نتیجه برنامه‌ریزی عملیات‌ پروازی تاثیر منفی می‌گذارد.

چرا رطوبت زیاد بد است؟

همانطور که میزان بخار زیاد آب در هوا باعث احساس ناخوشایندی در افراد می‌شود، بر توانایی و عملکرد عادی هواپیما نیز تاثیر می‌گذارد. یک هواپیما برای پرواز نیاز به نیروی برآی زیادی دارد، اما در روزهای گرم و مرطوب، این کار دشوارتر می‌شود. با افزایش سطح رطوبت، فشار بر حجم مشخصی از هوا کاهش می‌یابد.

به بیان ساده‌تر، هوای مرطوب معمولا نسبت به هوای خشک چگالی کمتری دارد. چگالی کمتر هوا به معنای وجود مولکول‌های کمتر در حجم معینی از هوا است. این بدان معنا بوده که برای برخاستن هواپیما از باند یا حفظ ارتفاع، به نیروی برآی بیشتری نیاز است. بنابراین خلبانان در محیط‌های گرم و باندهای فرودگاهی با ارتفاع زیاد از سطح دریا، به مسافت طولانی‌تری از باند نیاز دارند.

تاثیرات دیگری رطوبت هوا بر عملکرد موتور

علاوه بر تاثیر نیروی برآ ایجادشده هنگام برخاستن هواپیما، چگالی کمتر هوای مرطوب بر عملکرد موتور نیز تاثیر می‌گذارد. موتورهای هواپیما عموما برای هوای سرد و خشک ساخته و طراحی شده‌اند و برای هوای مرطوب مناسب نیستند، به این دلیل که مولکول‌های اکسیژن کمتری برای سوزاندن در یک واحد حجم از هوا وجود‌ دارد.

این امر باعث ایجاد نیروی پیشران کمتر شده و بر عملیات شتاب و برخاستن هواپیما تاثیر می‌گذارد. بنابراین، علاوه بر نیاز به طی‌کردن مسافت طولانی‌تر در باند، خلبانان ممکن است بسته به شرایط، به استفاده از تنظیمات توان بالاتر موتور یا سرعت برخاست متفاوت نیاز داشته ‌باشند.

برای خلبانان تنظیم و محاسبات مورد نیاز جهت جبران یک محیط مرطوب هرگز گزینه‌ای جذاب نبوده‌، بعلاوه برای خطوط‌ هوایی نیز هزینه‌بر است. رطوبت بالا به معنای افزایش مصرف سوخت، به دلیل مسیر طولانی‌تر برای برخاست و همچنین توان موردنیاز بیشتر موتور است.

با توجه به اینکه هزینه سوخت حدود یک سوم هزینه‌های عملیاتی هر شرکت هواپیمایی را تشکیل می‌دهد، هر چیزی که باعث افزایش قیمت آن شده، خبر خوبی تلقی نمی‌شود. در صورت عدم نظارت و رسیدگی دقیق، قرار گرفتن طولانی‌مدت در محیطی با رطوبت بالا می‌تواند منجر ‌به خوردگی و زنگ‌زدگی در اجزای فلزی هواپیما شود.

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها