موتورهای ایرباس A340

چرا موتورهای نصب‌شده بر روی ایرباس A340 کوچک به نظر می‌رسند؟

موتورهای ایرباس A340

در طول مرحله طراحی مفهومی، ایرباس متوجه شد که شرکت‌های هواپیمایی آمریکای شمالی، هواپیماهای دو موتوره را عمدتا برای عملیات بین منطقه‌ای خود مورد استفاده قرار می‌دهند. از طرفی دیگر، خطوط هوایی در منطقه آسیا اقیانوسیه به یک هواپیمای چهار موتوره برای انجام عملیات برای مسافت طولانی در سراسر اقیانوس آرام نیاز داشتند. ایرباس بطور همزمان هواپیمای دو موتوره A330 وچهار موتوره A340 را برای هر دو بازار ارائه کرد. در این لینک، شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نوع جت مسافربری در قالب گرافیکی ارائه شده‌است: مقایسه ایرباس A330 و A340

هر دو جت مسافربری ایرباس A330-300 و A340-300، طول بدنه و طول بال‌های مشابهی دارند. هواپیمای A340-300 سنگین‌تر و وزن برخاست بیشتری دارد. وزن اضافی نیاز به یک ارابه فرود عقب مرکزی اضافی دارد. جت مسافربری A340 همچنین به دلیل مخزن‌های سوخت و ظرفیت بیشتر آن نسبت به A330-300 دارای برد عملیاتی بیشتری هم است.

موتورهای A330-300 مشابه موتورهای مورداستفاده در بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰s و ۷۶۷-۴۰۰s بسیار بزرگتر هستند. موتورهای ایرباس A340 از نظر اندازه شبیه به موتورهایی هستند که در اکثر هواپیماهای باریک‌پیکر از جمله خانواده ایرباس A320 و بوئینگ ۷۳۷ استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه این است که کل نیروی پیشران حاصل از دو موتور در A330-300 با نیروی پیشران حاصل از چهار موتور در A340-300 قابل مقایسه است. به منظور پاسخگویی به دو بازار مختلف و خواسته‌ مشتریان، موتورهای کوچک‌تر برای A340 استفاده می‌شوند.

فلسفه طراحی ایرباس

ایرباس فلسفه طراحی خود را برای این دو مدل بسیار خاص بنا کرد، بنابراین طراحی مسیرهای متوسط تا طولانی اقیانوس اطلس شمالی و مسیرهای بین منطقه‌ای با هواپیماهای A330 دو موتوره و پروازهای بسیار طولانی بر فراز آب با هواپیمای چهارموتوره را ارائه می‌کند. با این که A340s موتورهای نسبتا کوچکی دارد، اما در مسیرهای طولانی روی آب، قابل اعتمادتر و کم‌مصرف‌تر هستند.

اگر هواپیما یک موتور را از دست بدهد، تنها ۲۵ درصد از کل توان هواپیمای A340 از دست رفته‌است. این هواپیما می‌تواند با سه موتور عملیاتی به پرواز بر فراز آب‌ها ادامه دهد. در مقابل، از دست دادن یک موتور در یک دو موتوره، مانند A330، به معنای از دست رفتن نیمی از کل توان است. با این که پرواز در محدوده ایتاپس برای این نوع ایمن محسوب می‌شود، خلبانان قطعا از مسیر خود منحرف و فرود اضطراری را انجام می‌دهند.

منبع:

simpleflying

#ایرباس #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها