توربین گاز مبتنی بر سوخت آمونیاک

تداوم همکاری آمریکا با چشم بادامی‌ها برای ساخت توربین گاز مبتنی بر سوخت آمونیاک

ساخت توربین گاز مبتنی بر سوخت آمونیاک

شرکت آمریکایی GE Vernova از امضای توافق‌نامه‌ای با شرکت فناوری IHI ژاپن برای ادامه پروژه توسعه توربین گاز نسل آینده مبتنی بر محفظه احتراق با سوخت آمونیاک خبر می‌دهد. توافق اولیه برای انجام این پروژه تحول‌آفرین سال گذشته بین این دو مجموعه صورت گرفت و توربینا در اوایل بهمن ۱۴۰۱ خبر مربوط به آن را منتشر کرد: همکاری آمریکا و ژاپن برای ساخت توربین گاز با سوخت آمونیاک

این پروژه هم‌راستا با روند جهانی کاهش آلایندگی دی‌اکسیدکربن در حوزه تولید توان تعریف و تدوین شده‌است. آمونیاک مشتق از هیدروژن، فرآیند احتراق بدون آلایندگی کربن را در توربین‌های گاز به دنبال دارد. شرکت GE Vernova با همکاری غول فناوری ژاپنی IHI، گام بعدی توسعه فناوری و مهندسی پروژه توسعه سامانه احتراق توربین گاز مبتنی بر سوخت آمونیاک را دنبال می‌کند. انتظار می‌رود این محفظه احتراق قابل نصب بر روی توربین‌های گاز GE6F.03، فریم۷ و فریم۹ باشد.

همکاری این دو شرکت پیش از این منجر به توسعه نمونه آزمایشگاهی یک توربین گاز دو مگاواتی با قابلیت استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی آمونیاک مایع به‌عنوان سوخت شده بود. در آزمایش و ارزیابی توربین گاز دو مگاواتی مذکور، کاهش ۹۹ درصدی گازهای گلخانه‌ای شامل ترکیبات ناکس به اثبات رسیده بود. در گام بعدی این طرح، شرکت‌های جنرال الکتریک و IHI قصد دارند یک محفظه احتراق دو مرحله‌ای را با قابلیت استفاده از آمونیاک به‌عنوان سوخت و برآوردن الزامات سختگیرانه زیست محیطی اجرا کنند.

تجهیزات آزمایش و ارزیابی محفظه احتراق ساخته‌شده در قالب این پروژه، در تاسیسات شرکت IHI در ژاپن قرار دارند. محفظه احتراق موردنظر به گونه‌ای ساخته می‌شود که نه تنها قابلیت نصب بر روی نسل جدید توربین‌های گاز را دارد، بلکه امکان جایگزینی آن با محفظه احتراق نصب‌شده بر روی توربین‌های گاز عملیاتی کنونی نیز وجود داشته باشد.

منبع:

power-technology

#جنرال الکتریک #توربین گاز صنعتی #محفظه احتراق #آلایندگی زیست محیطی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها