آزمایش موفق موتور توربوفن V2500 با سوخت پایدار هوانوردی

آزمایش موفق موتور توربوفن V2500 با سوخت پایدار هوانوردی

شرکت IAE سازنده موتور توربوفن نام‌آشنای V2500، از انجام آزمایش موفق این موتور با استفاده از ترکیب صددرصدی سوخت پایدار هوانوردی موسوم به SAF خبر می‌دهد. این آزمایش در تاسیسات شرکت تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی در هانوفر آلمان انجام شده‌است. سوخت مورداستفاده در این آزمایش حاصل ترکیب استرهای هیدرولیزشده و اسیدهای چرب پارافینی است.

این سوخت سازگار با محیط زیست از پسماند مواد نفتی و چربی‌ها استحصال می‌شود. شرکت فنلاندی نسته متخصص در پالایش نفت، عرضه‌کننده سوخت SAF مورداستفاده در این آزمایش است. موتور توربوفن V2500، نیروی پیشران هواپیماهای ایرباس A320ceo را تامین می‌کند. همچنین شرکت امبرائر این موتور را برای نصب بر روی هواپیمای ترابری تاکتیکی C-390 خود انتخاب کرده‌است. انتظار می‌رود موتور V2500 دستکم تا سال ۲۰۴۵ در خدمت عملیاتی باقی بماند.

مدیران ارشد شرکت IAE، آزمایش موفق قابلیت استفاده از ترکیب صددرصدی سوخت پاک توسط موتور V2500 را گامی مهم در مسیر تحقق اهداف حذف آلایندگی کربن در صنعت حمل‌و‌نقل هوایی در افق ۲۰۵۰ قلمداد می‌کنند. امروزه نزدیک به ۳ هزار فروند هواپیمای مسافربری مجهز به موتورهای V2500 در خدمت عملیاتی حاضر هستند. پیش از این، آزمایش مشابه بر روی موتور CFM56 صورت گرفته که کارکرد موفق این موتور با ترکیب ۴۰ درصدی سوخت پایدار هوانوردی را صحه‌گذاری کرده‌است.

منبع:

aviationweek

#موتور توربوفن #سوخت پایدار هوانوردی

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها