توسعه موتور توربوفن تجاری

تلاش همه جانبه چین برای توسعه موتور توربوفن تجاری

توسعه موتور توربوفن تجاری در چین

در یک ماه اخیر، گزارش‌های مختلفی توسط چندین نهاد دولتی چین مبنی بر لزوم تمرکز و افزایش تلاش‌ها برای توسعه چندین توانمندی کلیدی در حوزه هوانوردی منتشر شده‌است. سه محور اصلی این برنامه بومی‌سازی شامل توسعه توانمندی‌های مونتاژ، یکپارچه‌سازی، راه‌اندازی و پشتیبانی از شبکه تامین برای ساخت و عرضه جت مسافربری پهن‌پیکر، هواپیمای آب‌نشین بزرگ و موتور توربوفن غیرنظامی پرقدرت است.

” بخوانید: عرض اندام موتورهای چینی در نمایشگاه هوایی شانگهای

پیش از این، چین از اجرای پروژه توسعه نخستین موتور توربوفن تجاری بومی خود موسوم به CJ1000 با هدف کاهش وابستگی به واردات و تامین‌کنندگان خارجی خبر داده بود. شرکت موتورهای هوایی چین، متولی این پروژه است و بنابر اظهارنظر رسمی آن انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵، گواهینامه صلاحیت پروازی برای این موتور دریافت شود. اما بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد نبود تجربه در این حوزه و عدم دسترسی کامل به زیرساخت‌های لازم برای تست، ارزیابی، صحه‌گذاری و مونتاژ نهایی، مشکلات متعددی را در پروژه ایجاد کرده‌است.

تلاش چین در حوزه ساخت موتور هوایی تجاری زمانی شدت گرفت که دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصمیم داشت صادرات این نوع موتورها به چین را ممنوع کند. در عین حال، شرایط در حال حاضر متفاوت است و شرکت آمریکایی GE Aerospace از سرمایه‌گذاری ۵،۲ میلیون دلاری برای راه‌اندازی مرکز ساخت و نگهداری قطعات موتورهای هوایی در دو استان چین خبر می‌دهد.

هدف از این پروژه، پشتیبانی از موتورهای توربوفن پرقدرت GE9X است. چین نخستین جت تجاری باریک‌پیکر خود موسوم به C919 با هدف رقابت با خانواده‌های هواپیماهای محبوب ایرباس A320 و بوئینگ B737 توسعه داده‌است. در عین حال، تجهیز این پروژه چینی به موتورهای بومی در دستور کار قرار دارد، اگرچه تاکنون این هدف محقق نشده‌است. شرکت هواپیماهای تجاری چین موسوم به کومک، سازنده هواپیمای C919 است و تلاش گسترده‌ای را برای استقرار شبکه تامین قطعات برای پشتیبانی از خط تولید این هواپیما انجام داده‌است.

منبع:

scmp

#موتور توربوفن #موتور هوایی

۵ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها