تست تونل باد موتور رایز

رضایت ایرباس از نتایج اولیه تست تونل باد موتور رایز

تست تونل باد موتور رایز

ایرباس نتایج اولیه تست تونل باد موتور رایز را موفقیت‌آمیز اعلام کرد. یکی از اهداف این برنامه آزمایشی، ارزیابی اتصال موتور به بدنه و چالش‌های مرتبط با آن است. شرکت CFM اینترنشنال توسعه‌دهنده موتور روتور باز رایز است. این آزمایش بخشی از یک برنامه‌ تست تونل باد مفصل ۲۰۰ ساعته است که با استفاده از امکانات و تاسیسات مرکز هوافضای فرانسه موسوم به ONERA انجام می‌شود.

بخش اول با استفاده از نمونه مقیاس‌شده موتور رایز انجام شده و هدف عمده از این برنامه ۲۰۰ ساعته، ارزیابی عملکرد آیرودینامیکی و آکوستیک این موتور روزآمد است. بنابر اعلام ایرباس با استفاده از داده‌های بدست‌آمده از این برنامه آزمایشی، ابزارهای محاسباتی بکاررفته در مراحل مختلف طراحی موتور صحت‌سنجی خواهد شد.

پیش ‌از این اعلام شده بود که برنامه آزمایش پروازی موتور رایز با استفاده از بستر آزمایشی پرنده ایرباس ای۳۸۰ در نیمه دوم دهه جاری میلادی انجام خواهد شد. موتور مورداستفاده برای این آزمایش با مقیاس یک پنجم نمونه باقی ساخته شده‌است. همچنین سازه بال که قرار است موتور به آن متصل شود نیز یک پنجم ابعاد واقعی در نظر گرفته شده‌است.

بخوانید: تست زمینی موتور روتور باز رایز

تیم‌هایی از مرکز هوافضای آلمان DLR و مرکز هواپیمایی هلند NLR، در انجام این پروژه به همکاران فرانسوی خود کمک می‌کنند. اوایل تابستان سال جاری، شرکت CFM اینترنشنال، از نگرانی خود در مورد نویز و همچنین ارتعاش موتور رایز خبر داده‌ بود، اما نتایج اولیه تست تونل باد نشان می‌دهد اوضاع چندان بحرانی نیست.

توسعه مفهوم موتور روتور باز رایز، در سال‌های اخیر با چالش‌های مختلفی روبرو بوده که بخش زیادی از مسائل فنی آن درحال حل‌شدن است. از جمله عمده‌ترین این مشکلات می‌توان به تاثیر جریان پشت روتور بر روی عملکرد هوای ورودی به هسته اصلی موتور و همچنین تاثیر آن بر روی بال و فلپ‎‌های هواپیما اشاره‌ کرد. سافران پروژه دیگری را مبتنی بر پیکربندی موتور با فن باز موسوم به OFELIA با بودجه داخلی معادل ۱۴۰ میلیون یورو آغاز کرده و انتظار دارد که نخستین نمونه اثبات‌گر فناوری آن تا سال ۲۰۲۵ تولید شود.

 منبع:

flightglobal

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها