شرکت جنرال الکتریک

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوم)

۱۹۶۰ راه‌اندازی اولین توربین گاز سیکل ترکیبی تجاری

پس از کشف منابع گازی جدید در هلند، شرکت اتریشی نیوآگ در سال ۱۹۶۰ نیروگاه سیکل ترکیبی ۷۵ مگاواتی کرنیوبورگ را به عنوان اولین نوع از این نمونه در خاک اروپا راه‌اندازی کرد. این نیروگاه از دو توربین گازی تایپ ۱۲ شرکت بی‌بی‌سی هریک با توان ۲۵ مگاوات، یک توربین بخار ۲۵ مگاواتی و یک ژنراتور تشکیل می‌شد. علیرغم بهره‌وری نسبتا پایین این نیروگاه (حدود ۳۲.۵ درصد) عمر عملیاتی آن تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت و به طور متوسط تا ۶ هزار ساعت در سال کار می‌کرد. با ورود رقبای کارآمدتر به بازار و افزایش هزینه‌های نگهداری آهسته آهسته این نیروگاه از چرخه عملیات مستمر کنار گذاشته شد و به عنوان واحد ذخیره به کار گرفته می‌شد.

۱۹۶۸معرفی اولین توربین خانواده ال‌ام

مهندسان جی‌ئی با تغییر کاربری موتور هوایی توربوجت جی۷۹، یک توربین گاز زمینی با نام اِل‌اِم۱۵۰۰ برای مصارف صنعتی و دریایی عرضه کردند. موتور توربوجت جی۷۹ اولین پرواز خود را در سال ۱۹۵۵ انجام داده بود. اولین توربین گاز اِل‌اِم۱۵۰۰ با توان ۱۳.۳ مگاوات در نیروگاهی در ایالات کنِتیکت آمریکا نصب شد.

موتور هوایی توربوجت جی79

۱۹۶۹عرضه ماشین‌های پیچیده‌تر مبتنی بر موتور هوایی

اولین توربین اِل‌اِم ۲۵۰۰ مشتق شده از موتور هوایی سی‌اِف ۶ برروی کشتی باربری کالاهان نیروی دریایی آمریکا نصب شد. این ماشین دارای یک کمپرسور ۱۶ طبقه مجهز به پره هدایت‌کننده هوای ورودی (آی‌جی‌وی) و شش طبقه پره استاتور متغییر است و از یک توربین پرفشار دو طبقه دور طبقه متصل به یک توربین آزاد ۶ طبقه بهره می‌گیرد. در طراحی اصلی این ماشین توان خروجی ۱۷.۹ مگاوات است و در شرایط ایزو، بهره‌وری سیکل ساده حرارتی ۳۵.۸ درصد می‌باشد. استفاده از توربین گاز اِل‌اِم۲۵۰۰ برای تأمین نیروی پیشران شناورهای نظامی تا امروز ادامه دارد.

شرکت جنرال الکتریک

 

منبع:

POWERMAG

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش اول)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش سوم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش چهارم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش ششم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هفتم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هشتم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش نهم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دهم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش یازدهم)

نقاط عطف توربین‌های گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش دوازدهم)

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  مشترک شدن  
اطلاع رسانی