سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین، اخیرا امریهای را صادر کرده که بر اساس آن، کلیه بهرهبرداران هواپیما ترابری سنگین آنتونوف ۱۲۴ باید دیسک موتورهای نصبشده بر روی این هواپیما را مورد بازرسی قرار دهند. نیروی پیشران هواپیما غولپیکر آنتونوف ۱۲۴ توسط موتورهای توربوفن دی۱۸تی، محصول موتورسیچ و ایفچِنکو پراگرس تامین میشود. سازمان هواپیمایی کشوری اوکراین، این امریه را پس از آن منتشر کرد که یک فروند هواپیما آنتونوف ۱۲۴ یک حادثه بسیار پرخطر را پشت سر گذاشت و پس از بررسی دقیق جوانب مشخص شد که نقص در دیسک طبقه دوم کمپرسور میانی موتور نصبشده بر روی آن، علت اصلی بروز آن حادثه بودهاست.
بر این اساس، از دارندگان هواپیما آنتونوف۱۲۴ خواسته شده تا در سریعترین زمان ممکن، دیسک طبقه دوم کمپرسور موتورهای دی۱۸تی سری ۳ را مورد بازرسی قرار دهند. این امریه از تاریخ ۲۵ مارس الزامآور است و مقامات اوکراینی اعلام کردند که به زودی رهنمودهای بیشتر و دستورالعملهای لازم برای انجام اقدامات اصلاحی را صادر خواهند کرد. در این مرحله، کلیه کاربران هواپیما آنتونوف۱۲۴ باید ظرف ۶ ماه آینده، شیارهای نگهدارنده دیسک طبقه دوم کمپرسور را مورد بازرسی قرار داده و نتایج این آزمایش غیرمخرب را در اختیار شرکتهای موتورسیچ و ایفچِنگو پراگرس قرار دهند. در صورت کشف نشانهای از ترک در این ناحیه، حتما موتورها باید از هواپیما جدا شده و اقدمات اصلاحی روی آنها صورت گیرد.
منبع:
*سانحه برای غول آنتونوف و دردسرهای آن
*واماندگی پره کمپرسور؛ قاتل غول آنتونوف (سوانح هوایی بخش سوم)