تغییر رویه یخ زدایی

مشکلات فنی موتور و تغییر رویه یخ زدایی توسط ایرلاین روسی

تغییر رویه یخ زدایی

شرکت هواپیمایی روسی S7 پس از مواجهه با مشکلات متعدد برای موتورهای توربوفن نصب‌شده بر روی هواپیماهای بوئینگ B737-800 خود، مجبور به تغییر رویه یخ زدایی در عملیات پروازی شد. اعمال این تغییرات پس از آن انجام شد که متخصصان شرکت S7 جلسات مفصلی را با نمایندگان آژانس ترابری هوایی فدرال روسیه برگزار کردند.

ماجرا از آنجا شروع شد که خدمه پروازی هواپیمای بوئینگ B737-800 شرکت S7 از تغییر در مشخصه‌های عملکردی موتور CFM56 نصب‌شده بر روی این هواپیما در پرواز در شرایط یخبندان خبر می‌دادند. تعدد این گزارش‌ها در ژانویه سال ۲۰۲۴ به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرد. در چندین مورد، خلبان پیش از آغاز عملیات برخاست با مشاهده این تغییرات در مشخصه‌های عملکردی، هواپیما را به محوطه پارکینگ برمی‌گرداند تا تکنیسین‌ها بررسی‌های لازم را انجام دهند.

بررسی‌های دقیق‌تر نشان داد جمع شدن ماده یخ‌زدایی بر روی پره‌های بخش کمپرسور موتور، موجب کاهش عملکرد این بخش و نهایتا تحت تاثیر قرار گرفتن کارایی موتور شده‌است. بر این اساس، شرکت S7 تصمیم گرفته که فرآیند یخ‌زدایی روی باند پیش از آغاز عملیات پروازی را تغییر دهد و در زمان انجام این کار موتورهای هواپیما را خاموش نگه دارد.

مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری روسیه اعلام کردند که در جلسات کاری با تیم فنی ایرلاین S7، ضمن تایید خاموش نگه‌داشتن موتور در زمان انجام فرآیند یخ‌زدایی، توصیه کردند که فرآیند شستشو و تمیزکاری موتور در فصل سرد با تواتر بیشتری انجام شود. همچنین از این شرکت خواسته شده تا فرآیند تحلیل و کاهش ریسک‌های ناشی از تاثیر منفی یخ‌زدایی بر روی ایمنی پرواز به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

نخستین بار در اوایل سال ۲۰۲۳، یک فروند هواپیمای بوئینگ B737-800 شرکت S7 در حین برخاستن از فرودگاه بین‌المللی نووسیبیرسک به مقصد مسکو دچار مشکل فنی شد و لحظاتی پس از برخاستن، هر دو موتور آن دچار واماندگی شدند. خدمه پروازی درخواست فرود اضطراری و بازگشت به فرودگاه مبدا را داشتند و پس از بررسی‌های انجام‌شده و اعمال تغییرات، هواپیما دو هفته بعد به چرخه بهره‌برداری عملیاتی بازگشت.

شرکت S7 که یکی از بزرگترین بهره‌برداران موتور CFM56 در روسیه به شمار می‌رود، مشکلات متعددی در تعمیر، نگهداری و تامین قطعات یدکی برای این موتورهای غربی دارد که این مشکلات به ویژه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین تشدید شده‌است.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی #موتور توربوفن #بوئینگ

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها