فرود اضطراری ایرباس ایرعربیا

نقص فنی موتور عامل فرود اضطراری ایرباس ایرعربیا در هند

نقص فنی موتور عامل فرود اضطراری ایرباس ایرعربیا در هند

یک فروند جت مسافربری ایرباس A320 شرکت هواپیمایی ایرعربیا، در میانه پرواز از بنگلادش به مقصد ابوظبی، به‌علت بروز نقص فنی در ناحیه موتور مجبور به لغو پرواز و فرود اضطراری در فرودگاهی در هند شد. در حادثه فرود اضطراری ایرباس ایرعربیا خوشبختانه خدمه پرواز این هواپیما موفق به فرود ایمن در فرودگاهی در ایالت گوجارات هند شدند و این حادثه صدمات جانی دربر نداشت. پروازهایی که بین بنگلادش و خاورمیانه انجام می‌شوند، به‌طور طبیعی بخش زیادی از مسیر خود را برفراز خاک هند طی می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، خدمه پرواز ایرباس A320 ایرعربیا، در میانه پرواز متوجه بروز نقص فنی در موتور شماره یک شدند و پس از آن تصمیم به خاموش کردن موتور گرفته شد. در این رویداد، نمایشگر پایش وضعیت موتور شماره یک در کابین خلبان خاموش شد و خدمه پرواز پس از خاموش کردن موتور شماره یک و هماهنگی با مرکز کنترل ترافیک هوایی هند، برای فرود اضطراری عازم احمدآباد در ایالت گوجارات هند شدند.

صفحه نمایشگر مذکور موسوم به ECAM، در هواپیمای ایرباس علاوه ‌بر نمایش نقص فنی و اشکال در کارکرد موتور، گام‌های اصلاحی و رهنمودهای عملی در اختیار خلبانان قرار می‌دهد.

هواپیمای مورد اشاره در این حادثه کمتر از ۵ سال عمر عملیاتی دارد و در اوت ۲۰۱۷، به شرکت ایرعربیا تحویل داده شده‌است. این هواپیما به دو دستگاه موتور توربوفن CFM56-5B مجهز است. سازمان هواپیمایی کشور هند بالافاصله پس از بروز این حادثه، دستورات لازم برای بررسی علل وقوع حادثه را صادر کرد.

” ببینید: نحوه کارکرد موتور CFM56-5B [فیلم]

موارد مشابه

نکته قابل‌توجه آنکه، در ماه گذشته میلادی سه حادثه مشابه برای هواپیماهای هندی رخ داده‌ که از آن می‌توان به دو فروند هواپیمای ایرباس  A320 ایرایندیا و بوئینگ B737 MAX اسپایس جت اشاره کرد. در هر سه مورد، خدمه پروازی به علت بروز اشکال فنی در موتور، مجبور به لغو پرواز و فرود اضطراری شدند و نکته مهم‌تر آنکه علاوه بر حادثه فرود اضطراری ایرباس ایرعربیا در تمام این سه مورد نیز موتورهای مورد اشاره از نوع CFM56 بودند.

ایرعربیا به‌عنوان یک شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را در امارات متحده عربی آغاز کرده‌است.

فرود اضطراری هواپیمای ایرعربیا

منبع:

simpleflying

#ایرباس #سوانح هوایی #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها