نمونه عملیاتی

آغاز ساخت نمونه عملیاتی اولین توربین گاز پرقدرت روسیه

شرکت ساتورن وابسته به هولدینگ معظم روستک، وام ۲ میلیارد روبلی از صندوق توسعه صنعتی این کشور برای آغاز تولید نمونه‌های عملیاتی توربین گاز پرقدرت جی‌تی‌-۱۱۰ام در منطقه یاروسلاول دریافت کرده‌است. این توربین با توان ۹۰ تا ۱۳۰ مگاوات در کارخانجات وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه در ریبینسک تولید خواهد ‌شد. روسیه این پروژه را با هدف تولید انبوه توربین‌های گاز پرقدرت و با هدف رفع نیاز به این کلاس از توربین‌های گاز نیروگاهی دنبال می‌کند. امروزه توربین جی‌تی‌دی-۱۱۰ام تنها نمونه بومی با ظرفیت ۹۰ تا ۱۳۰ مگاوات در روسیه به‌شمار می‌رود.

در اولین مرحله از این پروژه، تاسیسات و کارخانه‌های تولیدی موجود در روسیه برای ساخت قطعات توربین جدید تجهیز شده‌اند و مبنای کار بر ساخت کامل همه قطعات شامل پره‌های بخش داغ، محفظه احتراق و نازل‌ها و سایر قطعات با فناوری بالا است. بر این اساس ظرفیت تولید دو واحد ماشین جی‌تی‌دی-۱۱۰ام تا سال ۲۰۲۳ در شرکت ساتورن ایجاد خواهد شد. در فاز بعدی توسعه پروژه، یک خط تولید مجهز آماده می‌شود و تا آغاز سال ۲۰۲۵ ظرفیت ساخت این ماشین‌ها به ۴ واحد در سال افزایش می‌یابد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد بازار روسیه تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ واحد از این توربین گاز پرقدرت نیازمند است.

ارزش مالی این بازار ۵۰ میلیارد روبل برآورد شده‌است. صندوق توسعه صنعتی روسیه وام ۲ میلیارد روبلی برای آغاز این پروژه را در قالب برنامه‌ها با اولویت اول با بهره یک درصد در سال به ساتورن اهدا کرده‌است. دوره بازگشت این وام ۷ سال است. از طرف دیگر دولت روسیه برنامه جامع بروزرسانی نیروگاه‌های حرارتی این کشور را دنبال می‌کند. بر این اساس تا سال ۲۰۳۱ نیروگاه‌ها با ظرفیت نصب‌شده ۴۰ گیگاوات بروزرسانی خواهند شد. دولت روسیه قصد دارد در این پروژه ملی بازسازی و بهسازی نیروگاهی برای استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل تمرکز نماید. از حیث مشخصه‌های کارکردی هم در مقایسه با نمونه‌های خارجی مورد استفاده در این کشور نقصانی در جی‌تی‌دی-۱۱۰ام مشاهده نمی‌شود. در عین حال قیمت تمام شده هر واحد از آن در مقایسه با نمونه‎‌های وارداتی بسیار پایین‌تر است.

 

منبع:

rostec

 

*تکمیل مرحله اول آزمایش سامانه جرقه‌زن توربین گاز پرقدرت روسیه

*گامی مهم در برنامه تولید بومی توربین‌های گاز پرقدرت روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها