توربین گاز

دستیابی به پیشرفته‌ترین توربین ملی کشور حاصل تدبیر و انتخاب هوشمندانه

قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی توربین ملی ام‎‌‎جی‌تی-۷۵ روز شنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹ میان گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، از زیرمجموعه‌های وزارت نیرو، امضا شد. این توربین به‌‎عنوان جدیدترین توربین گاز طراحی‌ شده و ساخت گروه مپنا، یک توربین گاز در سطح کلاس اف پیشرفته است و توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در این کلاس را دارد. توربین ام‎‌‎جی‌تی-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است. این ویژگی، در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت نیروگاه تأثیر فراوانی خواهد داشت. قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی این توربین، توسط دکتر عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا و مهندس محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی امضا و تبادل شد. متن کامل این خبر در پایگاه اطلاع رسانی گروه مپنا منتشر شده‌است. در ادامه با توجه به اهمیت موضوع، تحلیل مختصری در مورد این دستاورد ارزنده ارائه شده‌است.

برای آشنایی بیشتر مخاطبان محترم توربینا در بخش چندرسانه‌ای سایت و در زیرشاخه فیلم، کلیپی کوتاه بطور اختصاصی برای معرفی مشخصه‌های عملکردی اصلی توربین گاز روزآمد بومی ام‌جی‌تی-۷۵ بارگذاری شده‌است. برای دیدن این ویدیو اینجا کلیک کنید.

قائم مقام محترم شرکت توگا در مصاحبه خود با پایگاه تخصصی توربینا که متن آن در پاییز ۱۳۹۸ منتشر شد توضیحاتی در مورد روند آغاز فعالیت‌ها و شکل‌گیری پروژه ام‌جی‌تی-۷۵ ارائه نمودند. برای خواندن این مصاحبه اینجا کلیک کنید.

مذاکرات اولیه با زیمنس در مورد توربین گاز کلاس اف پیش از جدی شدن مذاکرات برجام آغاز شده بود. در عین حال مدیریت شرکت توگا تصمیم می‌گیرد با توجه به اهمیت پروژه فعالیت‌های اولیه را در واحد تحقیق و توسعه این شرکت به صورت مستقل و فارغ از روند مذاکرات با طرف آلمانی دنبال کند. این انتخاب هوشمندانه و تصمیم راهبردی درست منجر به دستاوردی قابل‌توجه برای کشور شده که با امضای قرارداد طراحی، ساخت، نصب و راه‌‎اندازی آن بین گروه مپنا و شرکت مادرتخصصی برق حرارتی شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.

نکته مهم دیگر رویکرد دقیق واحد تحقیق و توسعه شرکت توگا در تولید دانش فنی و مهندسی لازم برای توسعه محصولات فناورانه در حوزه توربین گاز است. این شرکت پس از تجربه توسعه ماشین‌های کلاس ئی برای افزایش دانش خود با بسیج تمام ظرفیت‌های داخلی و کمک گرفتن از شرکت‌های پویا و چابک بخش خصوصی در کنار مشاوران مبرز و کارکشته اروپایی مجموعه تست‌های مفصلی را برای صحه‌گذاری پروژه‌های ارتقاء انجام داد. در تست‎‌های انجام شده که در نوع خود در کشور منحصر به فرد بود، داده‌های ارزنده‌ای به دست آمد که نقشی موثر در افزایش دانش فنی تیم توسعه مهندسی فراهم کرده‌است. از طرف دیگر برنامه‌ریزی دقیق و درست برای استفاده بهینه و کارآمد از داده‌های عملیاتی توربین‌های گاز نصب شده در نیروگاه‌های کشور و تحلیل داده‌ها با هدف درک دقیق و صحیح عملکرد ماشین‌ها وجه دیگری از رویکرد اساسی و اصولی شرکت توگا برای توسعه توربین‌های گاز منطبق بر نیازهای کشور را در بر می‎‌گیرد.

فارغ از نام‎گذاری و رده‌بندی توربین‌های گاز در کلاس‌های شناخته‌شده جهانی آنچه در پروژه ام‌جی‌تی-‌۷۵ موردتوجه ویژه است، تطابق مشخصه‌های عملکردی این ماشین با نیازمندی‌های موجود در کشور است که تشخیص این موضوع نیز بسیار مهم بوده و حاصل تجربه بیش از دو دهه فعالیت تخصصی گروه پیشتاز مپنا می‌باشد.

یکی از آفت‌های بزرگی که گریبان پروژه‌های توسعه فنی و مهندسی کشور را می‌گیرد، دل‎‌مشغولی تیم‌های تحقیق و توسعه به ارائه دستاوردهای خود در قالب مقالات در مجلات و همایش‌های معتبر علمی بین‌المللی است که با توجه به روحیه کلی حاکم بر بخش علمی کشور و حمایت از این نوع فعالیت‌ها ناخودآگاه افراد و حتی مدیریت کلان مجموعه‌های درگیر به سوی آن سوق داده شده و ترغیب می‎‌شوند. نکته دقیق و ظریف اینجاست که زمانی که این فعالیت‌ها در قالب توسعه محصول برای شرکت‌های پیشرو با رقابت در سطح بین‌المللی در حوزه فناوری تعریف می‌شود ملاحظات کاملا متفاوت خواهد بود و اولویت‌های جدیدی حاکم می‌شود و برای سازمان ماموریت محوری همچون گروه محترم مپنا که نماد تبلور توان مهندسی کشور است تحقق آن در قالب پروژه‌ای همچون توربین گاز ام‌جی‌تی-‌۷۵ تضمین‌کننده دستاوردهای ارزنده و تاثیرگذار برای کشور است که ارزش آن به مراتب بیشتر از چاپ مقالات و بالا بردن کمی آمار مقالات علمی چاپ شده توسط محققان است.

یکی از مزیت‌های اصلی کشورهای پیشرو در حوزه فناوری توجه به همین اصل انکارناپذیر است که تبدیل دانش فناوری به اقتصاد در قالب چرخه‌های کسب و کاری متضمن خلق ثروت است. بر این اساس می‌توان درک کرد که چرا جثه واحد تحقیق و توسعه شرکت توگا نسبت به ابعاد و اندازه نیروی انسانی آن مقداری کم به نظر می‌رسد، در تحلیلی واقع‌بینانه می‌توان چنین برداشت کرد که یک هسته کوچک اما توانمند و دانا می‌تواند پیشران توسعه محصولات و در‌هم‌نوردیدن مرزهای جدید برای رفع نیاز کشور به محصولات فناورانه باشد. از طرف مقابل تاکید بر ایجاد تیم‌های تحقیق و توسعه بزرگ و به کارگیری تعداد زیادی نیروی انسانی آن هم در شرایط امروزی کشور که تحت فشارهای زیاد اقتصادی قرار دارد به نظر چندان راهگشا نمی‌آید و بیشتر لختی سیستم را افزایش داده و از چابکی و کارآمدی می‌کاهد. بدون اغراق موفقیت گروه مپنا در پروژه ام‌جی‌تی-‌۷۵ را می‌توان برآیند بی‌بدیلی از مجموعه‌ای از تصمیم‌های هوشمندانه و انتخاب‌های درست مدیریتی و تلاش دقیق و همه جانبه اجزای مختلف این سازمان پیشرو در چشم اندازی ماموریت محور و هدفمند برشمرد.

این موفقیت ارزنده را در آستانه حلول نوروز ۱۴۰۰ به همه همکاران عزیز گروه محترم مپنا به‌ویژه شرکت توگا تبریک گفته و سلامت و بهروزی را برای همه آنها از خداوند متعال مسئلت داریم.

 

منبع:

Turbina Technical Team

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها