موتور هوایی

گازپروم از توسعه نمونه صنعتی موتور هوایی PD-14 حمایت می‌کند

گازپروم تفاهم‌نامه‌ای را با اتحادیه موتورسازان روسی یوئی‌سی، با هدف تقویت همکاری و حمایت از توسعه و تولید انبوه توربین‌های گاز مشتق از موتور هوایی پی‌دی-۱۴ به امضا رساند. این تفاهم‌نامه در حاشیه نشست بین‌المللی صنعت گاز سن‌پترزبورگ به امضا طرفین رسید. این رویداد در فاصله بین روزهای پنجم تا هشتم اکتبر در این شهر برگزار شده‌است. این سند همکاری توسط رئیس هیات مدیره گازپروم و مدیرعامل اتحادیه موتورسازان روسیه به امضا رسید. مراحل کامل طراحی، ساخت، آزمایش و ارزیابی نمونه‌های اولیه این توربین گاز با بازدهی بالا توسط شرکت‌های عضو اتحادیه یو‌ئی‌سی اجرا شده و تحت پوشش این توافق قرار می‌گیرد.

همچنین قرار است پس از انجام آزمایش‌های صحه‌گذاری و پذیرش، زمینه برای تولید انبوه این ماشین فراهم شود. گازپروم قصد دارد از این توربین گاز صنعتی مشتق از موتور هوایی به‌عنوان توربوکمپرسور در خطوط انتقال گاز خود استفاده کند. برآوردهای گازپروم نشان می‌دهد که در فاصله زمانی بین ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۱، دست‌کم ۲۰۰ واحد از این توربوکمپرسور ۱۶ مگاواتی مورد نیاز خواهد بود. بر این اساس، سال ۲۰۱۵ به‌عنوان پایان مراحل توسعه و آغاز تولید نمونه‌های عملیاتی در نظر گرفته شده‌است.

اتحادیه موتورسازان روسیه تجربیات ارزشمندی در ساخت توربین گاز صنعتی جی‌تی‌یو-۱۶پی‌ام و جی‌تی‌یو-۲۵پی‌ام دارد و با استفاده از دانش کامل خود از موتور توربوفن پی‌دی-۱۴، توربوکمپرسورهای ۱۲ و ۱۶ مگاواتی مشتق‌شده از این موتور را برای مصارف صنعتی منطبق بر نیازمندی‌های گازپروم و با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی آماده خواهد کرد. نمونه صنعتی این موتور هوایی با نام پی‌دی-۱۴جی‌پی-۱ معرفی شده و مصرف سوخت آن ۸ درصد نسبت به نمونه‌های مشابه کاهش یافته و آلایندگی ناکس در آن کمتر از ۵۰ میلی‌گرم بر متر مکعب است و عمر عملیاتی این ماشین ۲۰۰ هزار ساعت گزارش شده‌است.

 

منبع:

uecrus

 

*آزمایش نصب موتور PD-14 بر روی جت مسافربری بومی جدید روسیه

*تعویق آزمایش موتور روسی PD-14 بر روی جت مسافربری بومی روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها