محرک مکانیکی

نمونه صنعتی موتور AL-41 در آستانه تولید پروتوتایپ

دفتر طراحی لیولکا، از مجموعه‌های وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه یوئی‌سی، از پایان مرحله طراحی توربین گاز ای‎‌ال۴۱-اس‌تی-۲۵ با کاربری محرک مکانیکی در خطوط انتقال گاز خبر می‌دهد. توان خروجی این توربین ۲۵ مگاوات گزارش شده و شرایط لازم برای آغاز ساخت نمونه پیش‌تولیدی آن در دست انجام است. در روزهای پایانی آوریل ۲۰۲۱، ماکتی از ماشین ای‌ال۴۱-اس‌تی-۲۵ در غرفه اتحادیه موتورسازان روسیه در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز مسکو موسوم به نِفت‌گاز-۲۰۲۱ در معرض دید عموم قرار گرفت.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۲، دو نمونه پیش‌تولیدی از این توربین ساخته شود و آزمایش کارخانه‌ای و بهره‌برداری عملیاتی پایلوت از آنها برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده‌است. توسعه‌دهنده روس این ماشین، بهره‌وری ۳۹.۱ در شرایط ایزو و امکان افزایش آن تا ۴۰ درصد و کاهش آلایندگی را بعنوان مزیت‌های اصلی این ماشین بر شمرده‌است. همچنین، فرآیند ساخت این توربین گاز روزآمد شده و در مقایسه با نمونه‌های پیشین روسی سبک‌تر بوده و دارای انعطاف‌پذیری بالاتری است. در توسعه این توربین گاز ۲۵ مگاواتی، از تجربیات حاصل از تولید نمونه‌های عملیاتی ماشین صنعتی ای‌ال۳۱-اس‌تی استفاده شده‌است.

محرک مکانیکی

ابعاد و وزن کوچک و نیاز به فضای نسبتا کم برای نصب و راه‌اندازی سریع و نگهداری آسان، از مزیت‌های مهم این توربین گاز محرک مکانیکی جدید روسی است. این ماشین به واحد کنترل الکترونیک روزآمد مجهز شده‌است. توسعه توربین گاز صنعتی ای‌ال۴۱-اس‌تی-۲۵، بر اساس توافقنامه امضا شده بین اتحادیه موتورسازان روسیه و شرکت گازپروم، در ژوئن ۲۰۱۹ انجام شده‌است. در قالب این توافق، قرار شده که یک توربین گاز ۲۵ مگاواتی با بهره‌وری بالا، بعنوان پایه‌ای برای توسعه خانواده‌ای از محصولات متنوع تا توان خروجی ۴۲ مگاوات در نظر گرفته شود.

 

منبع:

uecrus

 

*حمایت گازپروم از عرضه توربین جدید مشتق از موتور هوایی AL-31

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها