آزمایش‌های توربین گاز صنعتی جدید روسی

پایان آزمایش‌های توربین گاز صنعتی جدید روسی تا پیش از پایان سال میلادی

تکمیل برنامه آزمایش‌ و ارزیابی نخستین نمونه پیش‌تولیدی توربین گاز صنعتی AL-41ST

اتحادیه موتورسازان روسیه موسوم به UEC، بعنوان زیرمجموعه هلدینگ فناوری دولتی روستک، از تکمیل برنامه آزمایش‌ و ارزیابی نخستین نمونه پیش‌تولیدی توربین گاز صنعتی ۲۵ مگاواتی جدید این کشور موسوم AL-41ST تا پیش از پایان سال میلادی جاری خبر می‌دهد.

انتظار می‌رود این توربوکمپرسور جدید روسی بطور ویژه در ایستگاه تقویت فشار متعلق به شرکت‌های فعال در حوزه گاز و انرژی روسیه بکار گرفته شود. برنامه توسعه توربین‌ گاز صنعتی جدید با ظرفیت ۲۵ تا ۳۲ مگاوات توسط شرکت UMPO از مجموعه‌های وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه مستقر در اوفا دنبال می‌شود.

بنابر اعلام مدیران ارشد روستک، انتظار می‌رود که از فوریه ۲۰۲۴، آزمایش‌ها بر روی دومین نمونه پیش‌تولیدی توربین گاز مشتق از موتور هوایی AL-41ST نیز آغاز شود. بنابر گزارش‌های منتشرشده، توسعه این ماشین ۲۵ مگاواتی با هدف کاهش وابستگی به تجهیزات وارداتی در حوزه توربوکمپرسور‌های صنعتی با سرمایه‌گذاری دولت روسیه انجام شده‌است.

” بخوانید: نمونه صنعتی موتور AL-41 در آستانه تولید پروتوتایپ

عمر عملیاتی این توربین‌ گاز صنعتی جدید بالغ بر ۱۵۰ هزار ساعت برآورد شده‌است. رئیس بخش مهندسی UEC، در حاشیه نشست بین‌المللی گاز سن‌پترزبورگ اعلام کرد که برنامه مفصلی برای تولید توربوکمپرسورهای مختلف با ظرفیت ۱۶، ۲۵ تا ۳۲ مگاوات در این مجموعه وجود ‌دارد.

در این راستا، نمونه مشتق از موتور هوایی PD14 در کنار نمونه مشتق از موتور هوایی AL-41 بعنوان دو پروژه اصلی دنبال شده و همچنین محصول دیگر با نام NK-36ST-32 شناخته می‌شود. در عین حال، در حاشیه نشست مذکور در سن‌پترزبورگ، مدیران ارشد UEC و گازپروم، توافقنامه‌ای را برای تامین توربین گاز پرقدرت بومی GTD-110M و ارائه خدمات سرویس برای این ماشین به امضا رساندند.

در قالب این توافقنامه، انتظار می‌رود پروژه‌های مشترک شامل ساخت، راه‌اندازی و ارتقا تجهیزات تولید توان در نیروگاه حرارتی گازپروم توسط شرکت‌های وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه انجام شود. همچنین دو مجموعه توافق کردند در زمینه ساخت پره‌های داغ توربین گاز با یکدیگر همکاری کنند.

منبع:

aviationweek

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها