بازرسی موتورهای توربوفن دنده ای

فراخوان پرت‌اندویتنی برای بازرسی موتورهای توربوفن دنده ای

بازرسی موتورهای توربوفن دنده ای محصول پرت‌اندویتنی

شرکت پرت‌اندویتنی فراخوانی برای بازدید ۱۲۰۰ دستگاه موتور توربوفن دنده ای منتشر کرده‌است. این فراخوان پس از آن منتشر شد که بررسی‌های شرکت سازنده موتورهای خانواده GTF نشان داد که به علت بی‌کیفیتی پودر فلزی مورداستفاده در فرآیند ساخت دیسک توربین پرفشار این موتورها، ریسک رشد ترک در آن‌ها وجود دارد.

نخستین بار این اشکال در یک فروند ایرباس A321ceo متعلق به شرکت هواپیمایی ویتنام مشاهده شد. هواپیمای مذکور، به موتور توربوفن V2500 مجهز بود و نقص فنی پیش آمده منجر به شکستن دیسک توربین پرفشار آن شده بود. چندی پیش نیز پرت‌اندویتنی تایید کرد که به علت استفاده از توربین فلزی معیوب در فرآیند ساخت دیسک توربین برای موتورهای توربوفن دنده‌ای خانواده PW1100G، مخاطره‌ای جدی در مورد ترک برداشتن این قطعه مهم در موتور وجود دارد و از این رو فراخوان برای بازرسی این موتورها صادر شده‌است.

شرکت پرت‌اندویتنی خانواده موتورهای توربوفن دنده‌ای PW1100G را برای تامین نیروی پیشران خانواده جت مسافربری ایرباس A320neo توسعه داده‌است. این موتور نسبت به نمونه‌های هم‌نسل خود مصرف سوخت بسیار پایین‌تری دارد و میزان سروصدای آن ۷۵ درصد کمتر است. پیکربندی و طراحی این موتور به گونه‌ای انجام شده که عملکرد آن برای محیط‌های عملیاتی با درجه حرارت بالاتر بهینه است.

” بخوانید: موتور توربوفن دنده ای جدید پرت‌اندویتنی برای هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر

این موتور با مشکلات متعددی روبرو بوده که یکی از آن‌ها مربوط به زمان لازم برای روشن کردن آن است. به طور متوسط ۷ دقیقه زمان برای روشن کردن این موتور لازم است، در حالیکه برای موتورهای توربوفن هم‌رده این زمان ۲.۵ دقیقه است. همچنین بروز اشکال در سازه روتور، مشکلاتی را برای نمونه‌های عملیاتی موتور ایجاد کرده که پرت‌اندویتنی در دو سال اخیر برای رفع آن‌ها با چالش‌های زیادی روبرو بوده‌است.

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا در سال ۲۰۱۸، هواپیماهای ایرباس A320neo خود مجهز به موتورهای PW1100G را پس از دریافت گزارشاتی از افزایش سطح ارتعاش موتور در حین اوج‌گیری، زمین‌گیر کرد. در اوایل سال جاری میلادی نیز شرکت هندی گوفرست، مجبور شد بیش از نیمی از ناوگان موتورهای PW1100G خود را زمین‌گیر کند و این مسئله یکی از دلایل اصلی برای ورشکستگی این ایرلاین هندی به‌شمار می‌رود.

بالغ بر سه هزار دستگاه موتور توربوفن دنده‌ای خانواده GTF، به مشتریان مختلف در سراسر جهان تحویل داده شده و ارزیابی می‌شود که دستکم ۱۰ درصد از هواپیماهای مجهز به این موتور در حال حاضر زمین‌گیر هستند. اشکال جدید که مربوط به دیسک توربین پرفشار می‌شود، مربوط به قطعاتی است که در فاصله زمانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ ساخته شده‌اند.

بر اساس فراخوان پرت‌اندویتنی، بالغ بر ۱۲۰۰ دستگاه موتور باید مورد بازبینی قرار گیرند که در این میان ۲۰۰ واحد از قدیمی‌ترین نمونه‌های تولیدی موتورهای PW1100G در اولویت بالا موردتوجه قرار گرفته‌اند.

منبع:

interestingengineering

#پرت‌اندوتینی #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها