نیروگاه سیکل ترکمنستان

آغاز ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰۰ مگاواتی در ترکمنستان

نیروگاه سیکل ترکمنستان

بنابر گزارش آذرنیوز به نقل از اینترفاکس، ترکمنستان چندین پروژه نیروگاهی را راه‌اندازه کرده‌است. ترکمنستان نیروگاه جدید مری-آهال را راه‌اندازی کرد که به شبکه توزیع برق این کشور وصل خواهد شد. رئیس جمهور این کشور در جشن راه‌اندازی دو واحد توربین گاز در مجتمع فرآوری نفت ترکمن‌باشی حضور داشت. علاوه بر این، ساخت زیرساخت‌های یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۶۰۰ مگاواتی را در منطقه بالکان ناحیه ترکمن‌باشی آغاز شد. چهار واحد توربین گاز و دو واحد توربین بخار محصول شرکت جنرال الکتریک در این نیروگاه نصب خواهند شد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شرکت ترکیه‌ای جالیک انرژی پیمانکار این پروژه خواهد بود که باید نیروگاه را تا ماه می سال ۲۰۲۷ راه‌اندازی کند. این نیروگاه سیکل ترکیبی جدید، امکان انتقال برق به ترکیه را از طریق کشور ثالث فراهم می‌کند.

بنابر گزارش ترکمنستان مدیا، نیروگاه‌های برق حرارتی جدیدی که در مجتمع فرآوری نفت ترکمن‌باشی راه‌اندازی می‌شوند، ظرفیت ۷۰ مگاواتی دارند که تامین برق را برای ظرفیت‌های جدید مجتمع فرآوری نفت ترکمن‌باشی تضمین می‌کنند. برق ترکمنستان به کشورهای همسایه مانند ایران، افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان منتقل می‌شود. قرار است صادرات برق از طریق ازبکستان و ایران به کشورهای ثالث افزایش یابد.

بنابر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق در ترکمنستان در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۱، یازده درصد و صادرات آن ۳۰ درصد افزایش یافته‌است. بر اساس برنامه ریاست جمهوری ترکمنستان برای توسعه اجتماعی-اقتصادی این کشور در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۸، برنامه‌ریزی شده که تولید برق تا سال ۲۰۲۸ به ۳۷.۵ میلیارد کیلووات ساعت افزایش یابد به طوریکه که از سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۲.۵ درصد افزایش یابد.

با استناد بر داده‌های دولت ترکمنستان، در مجموع ۱۲ نیروگاه تولید برق با ظرفیت مجموع ۶۹۴۳ مگاوات در حال فعالیت در این کشور هستند. مجموعا ۳۹ واحد توربین گاز و ۱۲ واحد توربین بخار در این نیروگاه‌ها نصب شده‌اند.

منبع:

azernews

#نیروگاه سیکل ترکیبی #پروژه‌های نیروگاهی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها