برخورد پرنده با هواپیما

برای هواپیما در صورت برخورد پرنده چه اتفاقی می‌افتد؟

برخورد پرنده با هواپیما

برخورد با پرندگان می‌تواند تهدیدی جدی برای ایمنی پرواز باشد. برخورد پرنده با هواپیما می‌تواند منجر به انحراف، فرود اضطراری و یا فرود در آب شود. علاوه بر آن، برخورد در موقعیت حیاتی پرواز مانند برخاست یا فرود هواپیما می‌تواند به موتورها، شیشه جلو و مخروط دماغه آن آسیب برساند و معمولا هواپیما را مجبور به بازگشت به مبدا می‌کند.

حدود ۹۰ درصد از برخورد پرندگان در نزدیکی فرودگاه‌ها هنگام فرودآمدن هواپیما و در ارتفاع کم رخ می‌دهد. با این حال، ارتفاع آنها تا ۴۵۰۰ متر نیز گزارش شده‌است. آسیب واردآمده به هواپیما، به اندازه، وزن و سرعت پرنده و هواپیما بستگی دارد. هرچه پرنده سنگین‌تر و سریع‌تر باشد، احتمال آسیب به هواپیما بیشتر خواهد بود.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، در آمریکا ۱۶۹۶ برخورد پرنده گزارش شده‌است. از این تعداد، تنها ۱۲ مورد، کمتر از یک درصد، منجر به آسیب شدید به هواپیما شد. برخورد با گونه پرندگان کوچک‌تر می‌تواند هواپیماها را بطور جدی تحت تاثیر قرار دهد و در عین حال، برای خلبانان که مهارت‌هایی را در چنین مواردی کسب کرده‌اند، یک اتفاق معمول به حساب می‌آید. در سال ۲۰۲۱، برخورد پرندگان، به خطوط هوایی آمریکا ۳۲۸ میلیون دلار خسارت و ۱۴۰ هزار ساعت خسارت زمین‌گیر‌شدن وارد کرد.

بطور طبیعی، برخورد پرندگان تقریبا همیشه با نواحی جلو هواپیما صورت می‌گیرد و به شیشه جلو، دماغه مخروطی و موتورها آسیب می‌رساند. این اتفاق می‌تواند هواپیما را مجبور به فرود اضطراری کند. به‌عنوان مثال، یک فروند هواپیمای ایرباس ای۳۵۰ متعلق به شرکت ایرفرانس، پس از برخورد پرنده در اوزاکا ژاپن، به قسمت دماغه آن آسیب جدی وارد شد، حتی گاهی هم اوضاع می‌تواند وخیم‌تر شود.

” بخوانید: روزآمدسازی قوانین برخورد پرنده به موتور توربوفن توسط اداره ملی هوانوردی فدرال آمریکا

بیشترین خطر برای ایمنی پرواز زمانی رخ می‌دهد که یک پرنده در موتور هواپیما گیر می‌افتد که به اصطلاح به‌عنوان بلعیدن توسط موتور جت شناخته شده و می‌تواند باعث از کار افتادن موتور شود. با این وجود، اکثر هواپیماها امکان ادامه پرواز تنها با یک موتور فعال را برای چندین ساعت دارند. خلبانان معمولا برای جلوگیری از خطرات احتمالی، به نزدیک‌ترین فرودگاه مناسب تغییر مسیر می‌دهند، همانطور که هواپیمای بوئینگ بی۷۳۷ شرکت آمریکن ایرلاینز در ماه آوریل سال جاری میلادی پس از آتش‌گرفتن موتور مجبور به انجام آن شد. با این حال، موارد نادری هم وجود دارد که هر دو موتور پرندگان را بلعیده‌اند که باعث خرابی دو موتور شده‌است.

پرواز ۱۵۴۹ خطوط هوایی آمریکا

در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۹، یک فروند ایرباس A320 که از فرودگاه لاگواردیا نیویورک به سمت شارلوت در حرکت بود، اندکی پس از بلندشدن هواپیما به سمت گروهی از پرندگان پرواز کرد. بطور غیرمعمول، برخورد پرنده باعث از کارافتادن دو موتور در ارتفاع پایین شد و خطری بزرگ سرنشینان و افراد روی زمین را تهدید می‌کرد.

خلبانان این هواپیما بدون موتور و دسترسی به فرودگاه مناسب باید فورا فرود می‌آمدند و زمان بسیار حیاتی بود. آنها تصمیم به فرود هواپیما در رودخانه هادسون گرفتند، که در نهایت، تمام ۱۵۵ سرنشین آن، از جمله پنج خدمه و ۱۵۰ مسافر، توسط قایق‌ها نجات یافتند و تنها تعداد انگشت‌شماری از آنها مجروح شدند.

این حادثه به‌عنوان موفق‌ترین فرود اضطراری در تاریخ هوانوردی شناخته می‌شود. به همه خدمه هواپیما به دلیل دستاورد قهرمانانه و منحصر به فرد تاریخ صنعت هوانوردی مدال افتخاری خلبانان و ناوبران هوایی اعطا شد. بعدها در سال ۲۰۱۶ فیلم موفقی در رابطه با این حادثه ساخته شد که تام هنکس در نقش سولنبرگر در آن نقش‌آفرینی کرد و برای مدت کوتاهی سفیر آمریکا در ایکائو شد.

مسئولین فرودگاه، مسئولیت اطمینان از نبود پرندگان در باندهای فرودگاه را بر عهده دارند. روش‌های زیادی برای دور نگه‌داشتن پرندگان و جلوگیری از یک حادثه نابهنگام و برخورد با هواپیما وجود دارد. سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این زمینه، همکاری خوبی با فرودگاه‌ها و شرکت‌های هواپیمایی دارد.

” ببینید: آثار برخورد پرنده با موتور هواپیما

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها