شرکت هواپیمایی ایر آستانا

ایرلاین قزاقستانی از چالش‌های مربوط به موتور عبور کرده‌است

شرکت هواپیمایی ایر آستانا و چالش‌های مربوط به موتور

شرکت هواپیمایی ایر آستانا مستقر در قزاقستان، برای فائق‌آمدن بر مشکلات ناشی از زنجیره تامین، نگهداری موتور و تغییر قابل‌توجه تقاضا، عملکردی خارق‌العاده و چابکی قابل‌توجه‌ای در سال جاری میلادی از خود نشان داده‌است. در نه ماهه اول سال ۲۰۲۴، ایر آستانه تعداد مسافران خود را ۱۲.۶ درصد و درآمد کل را ۱۱.۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ افزایش داده‌است.

نتیجه تمرکز راهبردی بر راه‌حل‌ها

ایر آستانا، همراه با شرکت تابعه ارزانقیمت خود فلای آریستن، از نظر درآمد و اندازه ناوگان، بزرگترین گروه هواپیمایی در آسیای مرکزی و مناطق قفقاز است. شرکت سهامی عام ایر آستانا، نتایج مالی و عملیاتی خود را برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ و ۹ ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام کرده‌است.

با تمرکز بر نتایج ارائه‌شده، این گروه ۶.۸ میلیون مسافر را با ضریب بار ۸۴ درصد حمل کرده تا درآمدی معادل ۹۹۶.۲ میلیون دلار حاصل شود. در نه ماه نخست ۲۰۲۳، حدود شش میلیون مسافر را با ضریب بار ۸۴ درصد حمل کرده و به درآمد ۸۹۰.۶ میلیون دلاری رسید. علاوه بر آن، درآمد تعدیل‌شده (EBITDAR) به ۲۶۷.۴ میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۱.۱ درصد افزایش داشت.

بخوانید: توربین گاز جدید SGT-800 برای قزاقستان

درآمد تعدیل‌شده (EBITDAR) به‌عنوان سود برای دوره قبل از مالیات بر درآمد (هزینه)/سود، درآمد مالی، هزینه‌های مالی، زیان ارزی، خالص و استهلاک و هزینه‌های استهلاک و اجاره شامل هزینه‌های اجاره متغیر هواپیما، هزینه‌های اجاره موتور یدکی، اجاره قطعات یدکی، هزینه‌های اجاره ملک، اجاره کارخانه، ماشین‌آلات و تجهیزات زمینی تعریف می‌شود.

گروه ایر آستانا با افزایش ۱۰.۴ درصدی ظرفیت کیلومتر صندلی در دسترس و درآمد ناشی از حمل مسافر، عملکرد خود را بهبود بخشیده‌است. در پایان سپتامبر، ناوگان ترکیبی ایر آستانا، در مجموع شامل ۵۶ فروند هواپیما در مقایسه با ۴۷ فروند در پایان سپتامبر سال گذشته و ۴۹ فروند در پایان سال ۲۰۲۳ بود.

چه چیزی باعث درآمد و سود در سال ۲۰۲۴ شده‌است؟

مدیرعامل شرکت ایر آستانا، اجرای موفق طرح ارائه‌شده توسط پرت‌اندویتنی، موقعیت جغرافیایی مرکزی و راهبرد انعطاف‌پذیر را به‌عنوان محرک‌های کلیدی موفقیت‌آمیز برشمرده‌است. بنابر اعلام مدیرعامل شرکت ایر آستانا، ظرفیت این شرکت با تخصیص سریع هواپیماها از مسیرهای غربی با عملکرد پایین‌تر به مسیرهای حاشیه بالاتر در آسیا و خاورمیانه بهینه شد. در نتیجه، این گروه فشارهای هزینه را کاهش داده و به حاشیه سود تعدیل‌شده ۳۱.۴ درصد رسید.

توانایی ایر آستانا به آن اجازه داده که به سرعت ظرفیت خود را برای مطابقت با تقاضای فزآینده تنظیم کند که با ورود منظم نسل جدید هواپیماهای خانواده ایرباس A320 تکمیل می‌شود. در سه ماهه سوم، تقاضای بالایی در سراسر آسیا از جمله هند، تایلند و چین وجود داشت که از طرح بدون ویزا، خاورمیانه و بازار داخلی قزاقستان بهره‌مند شده‌اند.

شرکت هواپیمایی ایر آستانا

برای جلب این تقاضا، این شرکت، خدماتی را به تایلند و ویتنام ارائه کرد و در عین حال، حضور خود در خاورمیانه را با خدمات جدید به دوبی و ابوظبی تقویت کرد. ایر آستانا همچنین، شبکه خود را در عربستان سعودی با خدمات جدید به ترتیب از شیمکنت و آلماتی به جده و مدینه گسترش داد.

با نگاهی به شرق، ایر آستانا یک قرارداد مشترک با خطوط هوایی ژاپن امضا کرد که ارتباط بین قزاقستان و ژاپن را تقویت کرده و به جابجایی بیشتر افراد و کالاها بین دو کشور کمک می‌کند. با نصب یک مخزن سوخت مرکزی اضافی به یک هواپیمای A321LR، ایر آستانا اکنون می‌تواند بدون توقف به لندن پرواز کند و مخزن آن در تاسیسات تعمیر و نگهداری این شرکت در آستانا نصب شده‌است.

کاهش چشمگیر مشکلات موتور پرت‌اندویتنی

مشکلات بقاپذیری موتورهای توربوفن دنده‌ای پرت‌اندویتنی، خطوط هوایی را در سراسر جهان به چالش کشیده‌است، اما به نظر می‌رسد که ایر آستانا برای غلبه بر بدترین بحران و با یک برنامه‌ریزی درست برای آینده سخت کوشیده‌است. در ماه مارس، ایر آستانا به توافقی با پرت‌اندویتنی برای جبران خسارت و سایر حمایت‌ها برای تاثیر بر عملیات گروه ناشی از مشکلات موجودبودن موتور توربوفن دنده‌ای دست یافت.

در سه ماهه سوم، ایر آستانا با راهبرد موتورهای موجود برای بهینه‌سازی استقرار ناوگان در فصل اوج، افزایش تعداد هواپیماهای ایرباسA320  کلاسیک و خرید هفت و اجاره سه موتور یدکی اضافی، طرح مدیریت بحران خود را با موفقیت اجرا کرد. هواپیمایA320  کلاسیک از موتوری متفاوت با نسل جدید خانوادهA320neo استفاده می‌کند که تحت تاثیر هیچگونه مشکل عملکرد یا دوام قرار نمی‌گیرد.

بخوانید: آنسالدو انرجیا نیروگاه قزاقستان را ارتقا می‌دهد

بنابر اعلام ایر آستانا، در نتیجه مدیریت هزینه پیشگیرانه، کارآمد و اجرای موفقیت‌آمیز طرح ارائه‌شده توسط پرت‌اندویتنی، از جمله برنامه استراحت فعال در فصول با عملیات کم، این شرکت همچنان در مسیر برآورده‌کردن انتظارات میان‌مدت خود از حاشیه سود تعدیل‌شده متوسط ​​به بالای ۲۰ با نسبت نقدینگی بالای ۲۵ درصد باقی می‌ماند.

توسعه ناوگان یکی دیگر از حوزه‌های مورد توجه است

ناوگان این گروه، زودتر از موعد مقرر از ۴۹ هواپیما در پایان ۲۰۲۳، به ۵۷ فروند هواپیما در سال تا به امروز افزایش یافته که در حال حاضر، از برنامه سال ۲۰۲۴ فراتر رفته‌است. این گروه در راستای طرح ساده‌سازی خود، تحویل مجدد هواپیماهای امبرائر E2 را تا سال ۲۰۲۴ پیش برده و ادامه آن را در سال ۲۰۲۵ تکمیل کرد. علاوه بر آن، ایر آستانا برای هفت فروند هواپیمای ایرباس A321neo LR دیگر قراردادهای اجاره‌ای امضا کرد که انتظار می‌رود تحویل آن در سال ۲۰۲۶ آغاز شود.

شرکت هواپیمایی ایر آستانا

این بزرگترین سفارش در تاریخ این شرکت هواپیمایی و یک گام مهم رو به جلو در پیشرفت قزاقستان به‌عنوان یک مرکز حمل‌ونقل هوایی است. به‌عنوان بخشی از طرح پرت‌اندویتنی، سه هواپیمای اضافی خانواده A320ceo در سال ۲۰۲۴ تحویل داده شد و دو فروند دیگر نیز در سه ماهه اول سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

ایر آستانا و فلای آریستن در طول این سال بر موانع قابل‌توجهی غلبه کرده‌اند و از معدود خطوط هوایی در سراسر جهان هستند که از مسائل موتور توربوفن دنده‌ای در چنین موقعیت قدرتمندی بیرون آمده‌اند. این گروه یک مرکز آموزشی پیشرفته خلبان و خدمه کابین ایجاد کرده و داشتن تسهیلات تعمیر و نگهداری به خطوط هوایی این امکان را می‌دهد که هواپیماهای خود را در هنگام کمبود ظرفیت در بخش گسترده تعمیر و حفظ کنند.

منبع:

simpleflying

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها