۲۰۰۳- آغاز عصر توربینهای گاز کلاس اچ
شرکت جیئی اولین توربین گاز کلاس اِچ خود موسوم به ۹اِچ را معرفی کرد. اولین واحد از این ماشین ۴۸۰ مگاواتی ۵۰ هرتزی، با دمای ورودی توربین ۱۴۲۶ درجه سانتیگراد در نیروگاه باگلان بای ولز نصب و راهاندازی شد. تحلیلگران حوزه نیروگاهی معتقدند که ماشینهای کلاساِچ اگرچه از منظر دستاوردهای فناورانه بسیار حائز اهمیت هستند، اما از حیث تجاری یک شکست برای سازندگان خود به شمار میروند.
قطعات داغ این توربین با ساختار تک کریستال به پوششهای حرارتی بسیار پیشرفته مجهز هستند که هزینه و پیچیدگی تعمیر و نگهداری آنها را افزایش دادهاست. تنها شش نیروگاه سیکل ترکیبی مبتنی بر کلاس اِچ جیئی به مرحله بهرهبرداری تجاری رسیدهاند و جنرال الکتریک برای جبران این شکست فناوری، کلاس اِچ را در قالب عرضه نمونههای خانواده اِچاِی دنبال کرد. جیئی آغازکننده رقابت در حوزه تولید و عرضه توربینهای گاز کلاس اِچ میباشد.
زیمنس با دنبالکردن این روند در سال ۲۰۱۱، موفق به ثبت رکورد ۶۰ درصد، برای بهرهوری حرارتی با استفاده از توربین گاز ۸ هزار اِچ خود، نصبشده در نیروگاه ایرشینگ آلمان شد. دمای ورودی به توربین این ماشین ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد میباشد. شرکت ویستینگهاوس با همکاری شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی سرمایهگذاری در کلاس جی را آغاز کرد. البته شرکت میتسوبیشی در میدان رقابت در کلاس اِچ نیز وارد شد و پس از آن ماشینهای کلاس جَی را با فناوری محفظه احتراق مبتنی بر خنککاری بخار توسعه داد.
۲۰۰۵- معرفی توربین فریم ۶سی
برای اولین بار، دو واحد توربین گاز فریم ۶سی در یک نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۳۰ مگاواتی در ترکیه نصب شد. ماشین ۶سی که از آن با نام ۶ اف.۰۱ یاد میشود، در اصل در سال ۲۰۰۳ با توان خروجی ۴۲ مگاوات معرفی شد و سپس نمونه ارتقاءیافته آن با توان خروجی ۴۶ مگاوات به بازار وارد شد. جیئی مدعی است، این ماشین مدتها در بازار تامین برق و حرارت همزمان و همچنین نیروگاههای سیکل ترکیبی با توان خروجی کمتر از ۱۰۰ مگاوات پیشتاز بودهاست. رکورد ثبتشده بهرهوری برای این ماشین، در پیکربندی سیکل ترکیبی ۵۸ درصد گزارش شدهاست.
منبع:
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش پنجم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش ششم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هفتم)
*نقاط عطف توربینهای گازی شرکت جنرال الکتریک (بخش هشتم)