شرکت سیاِفاِم اینترنشنال قصد دارد در سال ۲۰۲۰، برنامه ساخت موتورهای توربوفن روزآمد لیپ-۱بی را برای نصب بر روی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷مَکس، با نرخ تولید ۱۰ موتور در هفته ادامه دهد. با اجرای این برنامه، در پایان سال ۲۰۲۰، تولید موتورهای لیپ به ۱۴۰۰ دستگاه در سال خواهد رسید. این آمار توسط شرکت سافران بعنوان شریک سرمایهگذار سیاِفاِم اعلام شدهاست. فرض اصلی در این برآورد، فعالشدن مجدد خط تولید هواپیماهای ۷۳۷مَکس از نیمه سال جاری میلادی است.
بنا بر ادعای سافران، این شرکت، تمهیدات ویژهای برای مدیریت فرآیند تولید و اعمال صرفهجویی در هزینهها، متناسب با بحران زمینگیر شدن هواپیماهای مَکس اتخاذ کردهاست. بحران پیشآمده برای جت مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مَکس موجب شد تعداد سفارشهای دریافتی برای موتور لیپ در سال ۲۰۱۹ به ۱۹۶۸ کاهش یابد، در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۸ معادل ۳۲۱۱ مورد بود. در سال ۲۰۱۹، مجموع موتورهای تحویلی از خانواده سیاِفاِم۵۶ و لیپ به مشتریان به ۲۱۲۷ مورد رسید. در پایان سال ۲۰۱۹، مجموع سفارشهای قطعی دریافتی برای موتورهای لیپ به ۱۵۶۱۴ دستگاه بودهاست. این آمار نسبت به سال پیش از آن ثابت ماندهاست.
علیرغم مشکلات پیشآمده ناشی از زمینگیر شدن هواپیمای مَکس، درآمد شرکت سافران در حوزه موتورهای هوایی در سال میلادی گذشته ۱۳.۵ درصد رشد داشته و درآمد این شرکت در حوزه خدمات نیز با رشد ۱۴.۲ درصدی روبهرو بودهاست. بخش بزرگی از درآمد سافران مربوط به فروش قطعات یدکی موتورهای سیاِفاِم۵۶ است. در سال ۲۰۱۹، درآمد ناخالص سافران در این بخش به رقم ۲.۴۸ میلیارد یورو رسیدهاست.
منبع:
*برخورد پرنده با موتور بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ شرکت آنادولوجت
*نقص فنی در محفظه احتراق موتور و آتشسوزی بوئینگ ۷۳۷ انگلیس [فیلم]
*نقص موتور بوئینگ۷۳۷ مکس ایر کانادا