هسته اصلی موتور

آزمایش هسته اصلی موتور پی‌دی۱۴ با خاکستر آتشفشان

اتحادیه موتورسازان روسیه یوئی‌سی، وابسته به شرکت معظم دولتی روستک، از انجام یک آزمایش منحصر به فرد بر روی هسته مرکزی موتور توربوفن روزآمد پی‌دی۱۴ خبر می‌دهد. این موتور بر روی جت مسافربری روسی ام‌سی۲۱ نصب خواهد شد. در آزمایش اخیر، عملکرد هسته اصلی موتور پی‌دی۱۴ در شرایط عبور از خاکستر آتشفشانی شبیه‌سازی شده‌است. برای انجام این آزمایش، از خاکسترهای آتشفشانی فعال در شبه جزیره کامچاتکا استفاده شده‌است. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که عملکرد هسته مرکزی موتور در تامین نیروی پیشران و پایداری کارکرد آن در شرایط عبور از ابر متراکم حاصل از خاکسترهای آتشفشانی، بدون نقص و مشکل تداوم خواهد داشت.

شرکت آویادویگاتل وابسته به اتحادیه یوئی‌سی توسعه‌دهنده این موتور است. آزمایش مذکور که برای نخستین بار در روسیه انجام می‌شود، در مرکز آزمایش‌های توسعه بارانوف متعلق به موسسه معتبر سیام انجام شده‌است. این آزمایش بعنوان بخشی از تلاش یوئی‌سی در قالب برنامه اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی موتور پی‌دی۱۴، بر اساس قوانین آژانس ایمنی هوانوردی اروپا یاسا انجام شده‌است. هسته مرکزی موتور شامل کمپرسور پرفشار، محفظه احتراق و توربین پرفشار موتور است. در این آزمایش، موتور به مدت یک ساعت در شرایط شبیه‌سازی‌شده شامل وجود ذرات متراکم خاکستر آتشفشانی در هوای ورودی مورد آزمایش قرار گرفت.

پس از انجام آزمایش، متخصصان موسسه پرم با بررسی قطعات اصلی تشکیل‌دهنده، تاثیر خاکستر آتشفشانی بر روی آنها را نیز با دقت بررسی کردند. بر این اساس، دستورالعمل‌های لازم برای گنجاندن در برنامه تعمیر و نگهداری موتور پی‌دی۱۴ در صورت پرواز هواپیما در ابرهای متراکم ناشی از خاکستر آتشفشانی تهیه و تنظیم شده‌است. همچنین در این آزمایش، متخصصان آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه روس آویاتسیا حاضر بودند و بر فرآیند نظارت کامل داشتند. روسیه پی‌دی۱۴ را بعنوان یک موتور توربوفن روزآمد برای نصب بر روی هواپیمای مسافربری میان‌برد مبتنی بر توانمندی داخلی خود و سازگار با استاندارهای بین‌المللی توسعه می‌دهد و مدعی است که هزینه عملیاتی این موتور در مقایسه با نمونه‌های مشابه ۱۴ تا ۱۷ درصد کمتر است و استفاده از آن در چرخه عمر عملیاتی کامل می‌تواند منجر به ۲۰ درصد صرفه‌جویی برای بهره‌برداران شود.

 

منبع:

uecrus

 

*پی‌دی۱۴ موتور اختصاصی روسی برای هواپیمای ام‌سی۲۱ [فیلم]

*نقاط عطف در پروژه توسعه موتور توربوفن روسی پی‌دی۱۴

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها