مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی آسیای میانه

گشایش نخستین مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی آسیای میانه

مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی آسیای میانه

رئیس جمهور ترکمنستان، اولین مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی در آسیای میانه را در منطقه‌ای در نزدیکی عشق‌آباد پایتخت این کشور افتتاح کرد. رئیس جمهور ترکمنستان، در آیین گشایش این مرکز، با اشاره به راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید در این کشور در سال‌های اخیر، راه‌اندازی این مرکز را نقطه عطفی برای صنعت نیروگاهی و انرژی آسیای میانه قلمداد کرد. شرکت چالیک انرژی ترکیه، مسئولیت ساخت و راه‌اندازی این مرکز را بر عهده داشته و با آغاز بهره‌برداری عملیاتی از آن مرکز، بالغ بر ۱۲۰ فرصت شغلی ایجاد شده‌است.

گشایش نخستین مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی آسیای میانه

عمده تجهیزات نصب‌شده، شامل ۵۵ دستگاه و تجهیز مختلف، توسط شرکت جنرال الکتریک تامین شده‌است. این مرکز در زمینی به مساحت سه هکتار ساخته شده و شامل کارگاه‌های تخصصی مختلف، یک آزمایشگاه، یک ساختمان اداری و چندین انبار برای نگهداری قطعات یدکی است. همچنین یک مرکز آموزشی برای تربیت تکنسین و متخصصان مورد نیاز برای فرآیندهای تعمیر و نگهداری، توسط جنرال الکتریک در این مرکز در نظر گرفته شده‌است.

از این پس، فرآیندهای تعمیر و نگهداری توربین، شامل تمیزکاری و جداسازی قطعات، رفع عیوب مکانیکی، جوشکاری، پوشش‌دهی قطعات و سخت‌کاری قطعات در کوره‌های خلا در این مرکز انجام خواهد شد. همچنین، تاسیسات لازم برای تست و صحه‌گذاری فرآیند تعمیر برای قطعات ماشین‌های دوار در این مرکز تعبیه شده‌است.

مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی ترکمنستان

از تجهیزات نصب‌شده در این مرکز می‌توان به دستگاه اندازه‌گیری مختصات CMM و تجهیزات ماشین‌کاری چندنقطه‌ای، قابل برنامه‌ریزی با کدهای نرم‌افزاری روزآمد اشاره کرد. دستگاه بروسکوپ روزآمد برای بازرسی بخش‌های داخلی ماشین‌های دوار و شناسایی قطعات معیوب احتمالی، مجهز به دوربین ویدیویی چهار میلی‌متری، بدون نیاز به جداسازی قطعات در این مرکز تعبیه شده‌است.

” بخوانید: تامین تجهیزات ابزار دقیق و کنترل برای نیروگاه جدید ۴۰۰ مگاواتی ترکمنستان

مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی

دستگاه تست کشش، با قابلیت تنظیم نرم‌افزاری، برای ارزیابی خواص فیزیکی مواد از دیگر تجهیزات موجود در این مرکز است. همچنین امکان استفاده از مواد فلورسانت و مواد نافذ رنگی، برای شناسایی عیوب نامرئی قطعات در این مرکز وجود دارد.

از جمله تجهیزات خودکار نصب‌شده در این مرکز، می‌توان به یک ربات صنعتی محصول شرکت اروپایی FANUC Robotics اشاره کرد که از روزآمدترین نمونه‌ها در جهان به شمار می‌رود.

تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی

کوره خلا نصب‌شده در این مرکز، برای عملیات پیش و پس از جوشکاری، در فرآیند تعمیر قطعات توربین‌های گاز و همچنین بازسازی شبکه کریستالی قطعات فلزی بکار گرفته می‌شود.

نخستین مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی در آسیای میانه

این مرکز تعمیر و نگهداری قطعات نیروگاهی در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان، تاکنون مجوزهایی را از سازمان‌ها و نهادهای مختلف بین‌المللی دریافت کرده‌است. از این میان می‌توان به مجوز ارائه خدمات تعمیر و نگهداری از شرکت آمریکایی جنرال الکتریک، گواهینامه کلوب انرژی لندن، مجوز موسسه استاندارد توف و دو مجوز دیگر از مراکز صدور مجوز آلمانی اشاره کرد.

گواهینامه نخستین مرکز تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاهی ترکمنستان

جنرال الکتریک در سال ۱۹۹۸، اولین واحد توربین گاز خود را در نیروگاهی در ترکمنستان نصب کرد. بیش از ۴۰ واحد از توربین‌های گاز ساخت جنرال الکتریک در نیروگاه‌های این کشور آسیای میانه عملیاتی هستند. از جمله توربین‌های گاز جنرال الکتریک فعال در ترکمنستان، می‌توان به فریم‌۹ و LM6000 اشاره کرد.

منبع:

newscentralasia

#تعمیر و نگهداری توربین گازی #پروژه‌‌های نیروگاهی #جنرال الکتریک

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها