نقص فنی موتور ایرباس A220

مشکل فنی موتور ناوگان ایرباس تانزانیا را زمین‌گیر کرد

نقص فنی موتور ایرباس A220

شرکت هواپیمایی ایرتانزانیا، از بدو تاسیس با مشکلات متعددی ناشی از سوء مدیریت دست به گریبان بوده‌است. این ایرلاین آفریقایی که اخیرا به یکی از کاربران هواپیمای روزآمد ایرباس A220 تبدیل شده، با مشکل دیگری روبرو شده که شرایط را برای آن دشوار کرده‌است. ایرتانزانیا، به‌عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور آفریقایی تانزانیا، اخیرا مجبور شده ناوگان عملیاتی هواپیمای ایرباس A220 خود را به علت بروز مشکلات فنی برای موتورهای آن به طور کامل زمین‌گیر کند.

بنابر اعلامیه منتشرشده توسط ایرتانزانیا، به علت چالش‌های فنی برای موتورهای توربوفن PW1524G-3 نصب‌شده بر روی هواپیمای ایرباس A220-300 این شرکت و با توجه به الزامات ایمنی، تا برطرف شدن آن‌ها هواپیماهای مذکور از خدمت عملیاتی کنار گذاشته شدند. بر این اساس، شرکت ایرتانزانیا مجبور به لغو بخشی از برنامه پروازی خود شده‌است. این شرکت اعتراض خود را به پرت‌اندویتنی، سازنده موتورهای توربوفن دنده‌ای نصب‌شده بر روی ایرباس A220 نیز اعلام کرده‌است.

ریشه این مشکل به سال ۲۰۱۴ برمی‌گردد، زمانی که هواپیمای ایرباس A220 به‌عنوان هواپیمای سری C محصول بمباردیه، به دنیای هوانوردی معرفی شده بود. در آخرین روزهای ماه می سال ۲۰۱۴، در حین یک پرواز آزمایشی، بروز یک نقص فنی در موتور پرت‌اندویتنی نصب‌شده بر روی این هواپیمای بمباردیه، ابهاماتی را در مورد طراحی و صلاحیت پروازی این موتور ایجاد کرد.

پس از این واقعه، بمباردیه یک برنامه بررسی جامع به مدت سه ماه راه انداخت و بدون سروصدا، یافته‌های مربوط به نقص فنی موتور را از توجه عمومی پنهان کرد و در این زمینه اطلاع‌رسانی چندان زیادی نیز انجام نداد. بر این اساس، یک خطر بزرگ تجاری از بیخ گوش این جت مسافربری باریک‌پیکر عبور کرد، اما چهار سال بعد در دسامبر ۲۰۱۸، یک فروند هواپیمای ایرباس A220 خطوط هوایی کره، دچار یک سانحه شد. این سانحه ناشی از نقص فنی در بخش کمپرسور کم‌فشار موتور، موجب شد هواپیمای کره‌ای به فرودگاه مبدا برگردد.

در رویداد دیگر در ژوئن ۲۰۱۹، یک فروند هواپیمای ایرباس A220 دلتا ایرلاینز، بر اثر نقص فنی در ناحیه موتور و بخاطر نامتقارن بودن نیروی پیشران موتورها، مجبور به درخواست فرود اضطراری در فرودگاه لاگاردیا نیویورک شد.

شرکت سوئیس‌ایر به‌عنوان نخستین مشتری هواپیمای ایرباس A220 نیز از گزند این آسیب در امان نبود و در دو مورد، به علت نقص فنی در کمپرسور کم‌فشار موتور توربوفن دنده‌ای نصب‌شده بر روی این هواپیما، در پروازهای خود دچار مشکل شد. دامنه مشکل برای شرکت هواپیمایی ایرتانزانیا بسیار وسیع‌تر است و منجر به زمین‌گیر شدن کل ناوگان ایرباس A220 این شرکت شده‌است.

منبع:

aviationsourcenews

#پرت‌اندویتنی #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها