شرکت IAE

شرکت IAE نمونه‌ای موفق از کنسرسیوم چندملیتی در صنعت موتور هوایی

شرکت IAE

شرکت IAE چهلمین سالگرد تاسیس کنسرسیوم چندملیتی خود را جشن می‌گیرد که پنج تولیدکننده پیشرو موتورهای هوایی در جهان شامل پرت‌اندویتنی (آمریکا)، رولزرویس (بریتانیا)، شرکت موتورهای هوایی ژاپن (JAEC)، بخش موتورهای هوایی MTU (آلمان) و فیات (ایتالیا) را گرد هم آورده‌است.

این شرکت مشترک در ابتدا با هدف توسعه یک موتور توربوفن جدید، با آلایندگی کمتر، کم‌صداتر و کم‌مصرف‌تر برای هواپیماهای باریک‌پیکر با ظرفیت ۱۵۰ مسافر تاسیس شد. شرکت IAE موتور هوایی V2500 را در مدت پنج سال توسعه داد و یک توربوفن دو محوره جدید را با هدف حمل‌و‌نقل با برد کوتاه تا متوسط به بازار عرضه کرد.

موتور هوایی V2500 توسط ایرباس، در سال ۱۹۸۴، برای تامین نیروی پیشران خانواده جدید هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر A320ceo انتخاب شد. هند یکی از مشتریان اولیه V2500 بود و شرکت دولتی ایندین ایرلاینز، این موتور را در سال ۱۹۸۵ زمانی که هنوز در حال توسعه برای ناوگان A320 خود بود، سفارش داد.

موتور V2500-A1 در سال ۱۹۸۹ توسط شرکت هواپیمایی آدریا مستقر در اسلوونی، عملیاتی شد. موتور V2500 همچنین نیروی پیشران ۱۱۶ فروند هواپیمای بوئینگ MD-90 خطوط هوایی دلتا را تامین می‌کند که در سال ۱۹۹۵ وارد خدمت عملیاتی شده‌است. شرکت IAE بیش از ۷۸۰۰ دستگاه موتور را تحویل داده که امروزه بر روی بیش از ۳۵۰۰ فروند هواپیما نصب شده‌‌اند.

” بخوانید: سابقه عملیاتی موتور V2500 از نگاه آمار تا سال ۲۰۲۲

امروزه، موتور V2500 تقریبا ۴۵ درصد از بازار خانواده A320 را در اختیار دارد و نیروی پیشران هواپیماهای متعلق به حدود ۱۹۰ شرکت هواپیمایی و صنعت لیزینگ در سراسر جهان را تامین می‌کند. این موتورها همچنین تامین نیروی پیشران تقریبا ۶۰ درصد از ناوگان جهانی A321ceo در حال خدمت عملیاتی را با میانگین عمر ناوگان ۱۲.۸ سال بر عهده دارند. از زمان وارد شدن این موتورها به خدمت عملیاتی، مجموعا بیش از ۱۳۵ میلیون سیکل پروازی و بیش از ۲۵۵ میلیون ساعت پروازی را ثبت کرده‌اند.

بنابر اعلام مدیران ارشد IAE، موتور V2500 یک موتور شاخص در صنعت هوانوردی جهان است و به یکی از موفق‌ترین برنامه‌های هوانوردی تجاری در تمام دوران تبدیل شده‌است. با تمدید قرارداد همکاری IAE تا سال ۲۰۴۵ و ناوگان قابل‌توجهی از V2500 در حال خدمت عملیاتی، این سرمایه‌گذاری مشترک، جایگاه خود را به عنوان یک پیشرو در صنعت هوانوردی برای دهه‌های آینده تضمین کرده‌است.

فلسفه بهبود مستمر

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت موتور V2500، تعهد IAE به نوآوری و بهبود مستمر این ماشین است که مزیت رقابتی آن را در برابر با موتورهای هوایی جدیدتر و پیچیده‌تر حفظ می‌کند. این موتور دارای طراحی پره فن با وتر پهن است که تلرانس بهتری در برابر آسیب اشیاء خارجی دارد. موتور مذکور دارای یک کمپرسور پرفشار ۱۰ مرحله‌ای و توربین پرفشار ۲ مرحله‌ای است که باعث افزایش بهره‌وری و عمر طولانی قطعات می‌شود. خانواده موتورهای توربوفن V2500 نیروی پیشران بین ۲۲ هزار تا ۳۳ هزار پاوندی را فراهم می‌کنند و بسیار مطمئن هستند.

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱، شرکت IAE یک سری بروزرسانی مهم برای موتور V2500-A1 در نمونه‌های A5 ،D5 ،SelectOne ،SelectTwo و E5 را انجام داد که ویژگی‌هایی همچون قابلیت اطمینان، بهبود بهره‌وری سوخت و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری را دربرمی‌گرفت. این شرکت همچنین به استفاده ۵۰ درصدی موتور از سوخت پایدار هوانوردی یا SAF تاکید کرده‌است.

اولین بهبود عملکرد در سال ۱۹۹۳ با موتور V2500-A5 اجرا شد. ارتقا بعدی که در سال ۱۹۹۸ انجام شد و فناوری HPT توسعه‌یافته برای موتور V2500-A5 را در موتور V2500-A1 ادغام کرد، منجر به بهبود عملکرد زمان عملیاتی شد. سود مشتریان زمانی حاصل می‌شود که یک موتور عملکرد زمان عملیاتی بیشتری داشته باشد، به این دلیل که می‌توانند به پروازهای درآمدزا به‌جای توقف هواپیما در هنگام برداشتن موتور، ادامه دهند.

در اواخر دهه ۹۰، شرکت IAE هزارمین دستگاه موتور V2500 را تحویل داد و بر روی A319 شرکت یونایتد ایرلاینز نصب شد. تا سال ۲۰۰۲، این شرکت همچنین دو هزارمین V2500 و سه هزارمین موتور را در سال ۲۰۰۶ با سفارش‌های زیادی از شرکت‌های هواپیمایی چینی مانند سیچوان، هاینان، خطوط هوایی شانگهای و خطوط هوایی شنژن تحویل داد.

شرکت IAE با معرفی موتور V2500 SelectOne که در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت عملیاتی شد، فلسفه خود را برای بهبود مستمر ادامه داد و همچنین اولین تولیدکننده موتور در کلاس خود بود که یک برنامه جامع خدمات پس از فروش با تولیدکننده اصلی OEM ارائه کرد. پیشنهاد جدید بلافاصله موفقیت‌آمیز بود و در سال ۲۰۰۵، شرکت هندی ایندیگو بزرگترین سفارش موتورهای V2500 برای تامین نیروی پیشران ۱۰۰ هواپیمای A320ceo خود را ثبت کرد. در واقع، تا سال ۲۰۰۸، بیش از ۸۰ درصد از هواپیماهای A320 هندی از موتورهای V2500 استفاده می‌کردند.

موتور جدید V2500 SelectOne شرکت IAE در سال ۲۰۰۸ وارد خدمت عملیاتی ایندیگو شد و تا سال ۲۰۱۲، بیش از ۱۵۰۰ دستگاه از آن را به مشتریان تحویل داد. بسیاری از مشتریان قبلی V2500 نیز موتورهای خود را به استاندارد SelectOne ارتقا دادند. در سال ۲۰۱۱، شرکت IAE موتور V2500 SelectTwo را معرفی کرد و در همان سال، ایندیگو هزارمین موتور V2500 SelectOne را تحویل گرفت.

یک سال بعد، پنج هزارمین موتور V2500 به شرکت سیلک‌ایر تحویل داده شد و IAE همچنین به نقطه عطف ۱۰۰ میلیون ساعت پروازی برای این موتور دست یافت. ایندیگو همچنین اولین شرکت هواپیمایی در جهان بود که برای هواپیمای A320، موتور V2500 با شارکلت را در سال ۲۰۱۳ بکار گرفت. شارکلت‌ها بالک‌های عملکردی هستند که بر روی هواپیماهای جت تجاری A320ceo نصب می‌شوند.

رولزرویس در سال ۲۰۱۲ از این برنامه خارج شد و پرت‌اندویتنی سهام آن را خریداری کرد. با این حال، به حمایت از IAE به عنوان یک تامین‌کننده راهبردی برای ساخت قطعات، موتورها و همچنین ارائه خدمات تعمیر و نگهداری ادامه داد.

آینده موتور V2500

موتور V2500 به ویژه در پروژه‌های تغییر کاربری هواپیماهای مسافربری A320 و A321 به هواپیماهای باربری مورداستفاده هستند. بیش از ۷۰ درصد از هواپیماهای تجاری که به موتور V2500 مجهز هستند، هنوز کمتر از ۱۵ سال عمر عملیاتی دارند که به این معنی است که آنها هنوز هم می‌توانند به‌عنوان هواپیمای باری عمر عملیاتی طولانی داشته باشند.

این موتور نیروی پیشران اولین نمونه‌های تبدیلی A320 و A321 P2F را تامین می‌کند و دارای مزیت بیشتری از لحاظ سوخت و میزان بار نسبت به موتور رقیب خود است. در مقایسه با بوئینگ B737-800BCF، یک فروند A321P2F می‌تواند تا ۳.۵ تن بار بیشتر را حمل کند و تقریبا ۲۴۰ گالن در هر سفر نسبت به یک بوئینگ باری ۷۵۷ مجهز به موتورهای رولزرویس RB211-535E4 در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند.

اولین A321P2F مجهز به موتورهای V2500 در اکتبر ۲۰۲۰ به کانتاس فرایت تحویل داده شد. این موتور مزیت کاهش ۳ درصدی مصرف سوخت را به مشتریان P2F ارائه می‌کند و انتشار صدای کمتری دارد. همچنین این تنها موتور نصب‌شده بر روی A321ceo است که می‌تواند با استانداردهای روزآمد نویز ۴ مطابقت کند.

کاربران موتورهای V2500 همچنین از شبکه جهانی ایجاد‌شده از ۱۷ تاسیسات نگهداری، خدمات تعمیر و بازسازی اساسی بهره می‌برند. این شبکه دربرگیرنده ۹ تاسیسات شرکای IAE است که سه مورد از آنها توسط پرت‌اندویتنی و شرکت‌های وابسته آن اداره می‌شود. این شرکت‌ها شامل مرکز موتور ترکیه در استانبول، مرکز موتور شانگهای در چین و مرکز موتور کرایست‌چرچ در نیوزیلند هستند. پرت‌اندویتنی و IAE همچنین ارائه خدماتی را برای موتور V2500، از جمله پیشنهاد قراردادهای بلندمدت، خدمات با قیمت ثابت، راه‌حل‌های معاملاتی و افزایش محدوده‌های کاری و گزینه‌های پرداخت را در برنامه کاری خود گنجانده‌اند.

علیرغم تغییرات سریع فناوری که صنعت هوانوردی با آن مواجه است، شرکت IAE وارد چهلمین سال کسب‌وکار برای موتور V2500 قابل اعتماد خود می‌شود که همچنان مورد احترام کاربرهای خود است. انتظار می‌رود آخرین این موتورها در حدود سال ۲۰۶۰ به کار خود پایان دهند.

منبع:

mobilityoutlook

#موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها