تامین جرقه زن سام۱۴۶

ادعای رفع مشکل تامین جرقه زن برای موتورهای توربوفن سام۱۴۶

رفع مشکل تامین جرقه زن سام۱۴۶

رسانه‌های روس در ماه مارس سال جاری میلادی به نقل از شرکت‌های هواپیمایی بهره‌بردار از جت منطقه‌ای سوخو سوپرجت۱۰۰، از بحرانی شدن وضعیت تامین جرقه زن برای موتورهای توربوفن سام۱۴۶ نصب‌شده بر روی این هواپیما خبر می‌دادند. وزارت صنعت و تجارت روسیه در آن زمان بلافاصله واکنش نشان داد و با صدور بیانیه‌ای، حمایت خود از هرگونه تلاش شرکت‌های داخلی برای ساختن جرقه زن این موتور را اعلام کرد.

” بخوانید: جرقه زن موتور سام۱۴۶ بلای جان روس‌ها

پس از گذشت بالغ بر ۶ ماه از آن زمان، اخیرا گزارش‌هایی منتشر شده که با استناد بر آن‌ها بنظر می‌رسد این مسئله حل شده باشد. شرکت هواپیمایی روسیا ایرلاینز مدعی شده که از یک تامین‌کننده داخلی، نخستین نمونه‌های جرقه زن برای موتور توربوفن سام۱۴۶ را دریافت کرده‌است. این شرکت یکی از بزرگترین بهره‌برداران هواپیمای سوخو سوپرجت۱۰۰ در روسیه است و از میان ۱۶۰ فروند هواپیمای عملیاتی از این نمونه، بالغ بر ۷۸ فروند آن‌ها در اختیار این شرکت هواپیمایی است.

شرکت پاورجت حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت فرانسوی سافران و شرکت روسی ساتورن، به‌عنوان متولی برنامه توسعه موتور توربوفن سام۱۴۶ شناخته می‌شود. در چند سال اخیر با افزایش تنش میان روسیه و غرب، عملا پروژه ساخت و تعمیر و نگهداری موتورهای سام۱۴۶ با مشکل جدی روبرو شده و شریک فرانسوی برنامه عملا از این پروژه خارج شده‌است. در عین حال تلاش‌ها برای جایگزینی موتور PD8 با موتور سام۱۴۶ در نمونه‌های جدید سوخو سوپرجت، بنظر می‌رسد این تلاش مبتنی بر توان داخلی روسیه نیز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و از زمان‌بندی خود عقب است. در این شرایط، حفظ موتورهای سام۱۴۶ در وضعیت عملیاتی به یک اولویت بزرگ برای صنعت هوانوردی روسیه تبدیل شده‌است.

منبع:

ixbt

#سافران #موتور توربوفن

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها