آزمایش موتور اولترافن

رولزرویس موتور اولترافن را با توان بیشینه آزمایش کرد

آزمایش موتور اولترافن با توان بیشینه

رولزرویس از انجام آزمایش موتور اولترافن با توان بیشینه در تاسیسات آزمایشی جدید خود در دربی انگلستان خبر می‌دهد. اولترافن بزرگترین موتور توربوفن جهان است که قطر فن آن به ۳.۵ متر می‌رسد. این در حالی است که بزرگترین موتور توربوفن عملیاتی کنونی جهان موسوم به GE9X محصول شرکت آمریکایی جنرال الکتریک، دارای قطر فن معادل ۳.۴ متر است.

رولزرویس در سال ۲۰۱۴، از طرح خود برای ساخت موتور اولترافن رونمایی کرد. رولزرویس این پروژه را با جدیت دنبال می‌کند، اگرچه بررسی تقاضای بازار حمل و نقل هوایی و عدم اقبال موتورهای توربوفن بزرگ، مانع کار نشده و این غول موتورساز انگلیسی موتور اولترافن را به‌عنوان یک اثبات‌گر فناوری به بستری برای آزمون و ارزیابی فناوری‌های کنونی و آینده موتورهای توربینی هوایی قلمداد می‌کند.

” ببینید: پروژه اولترافن در یک نگاه [فیلم]

آزمایش‌های اولیه بر روی موتور اولترافن با استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت پایدار هوانوردی SAF انجام شده‌است. رولزرویس برای انجام آزمایش‌های زمینی این موتور، بزرگترین سلول تست موتورهای هوایی جهان موسوم به تست سل ۸۰ را در دربی انگلستان راه‌اندازی کرده‌است.

بنابر ادعای رولزرویس، بهره‌وری موتور اولترافن ۱۰ درصد بیشتر از موتورهای خانواده ترنت XWB محصول دیگر این شرکت، است. محفظه احتراق این موتور از یک فناوری جدید برای کاهش آلایندگی استفاده می‌کند و همچنین طراحی هسته اصلی آن بر اساس طرح روزآمد رولزرویس موسوم به ادونس۳ انجام شده‌است. علاوه بر این، گیربکس و قسمت کمپرسور کم‌فشار این موتور نیز بروزرسانی شده‌است.

” بخوانید: انتقال جعبه‌ دنده موتور اولترافن رولزرویس به کارخانه این شرکت در انگلستان

پره‌های فن موتور اولترافن از آلیاژ جدید تیتانیوم ساخته شده و پوسته بیرونی آن از جنس مواد مرکب است و در ساخت قطعات داخلی آن از کامپوزیت ماتریس سرامیکی برای کاهش وزن با بهبود عملکرد بخش پرفشار توربین استفاده شده‌است.

مقیاس‌پذیری و ماژولاریتی یکی از ویژگی‌های اصلی طراحی اولترافن است و خانواده موتورهای اولترافن قابلیت تولید نیروی پیشران در طیف گسترده‌ای از ۲۵ هزار تا ۱۱۰ هزار پاوند را خواهند داشت. این خانواده قابلیت تامین نیروی پیشران نمونه‌های مختلف هواپیماهای مسافربری باریک‌پیکر و پهن‌پیکر را دارد و انتظار می‌رود در دهه ۲۰۳۰ عملیاتی شود.

مدیران بخش مهندسی رولزرویس مدعی هستند که در جریان توسعه موتور اولترافن، تاکنون چندین فناوری مختلف را شناسایی کرده‌اند که قابل اعمال بر روی خانواده موتورهای عملیاتی ترنت با هدف افزایش قابلیت اطمینان، بهره‌وری و قابلیت دسترسی آن‌ها است.

منبع:

aerospacetestinginternational

#موتور اولترافن #رولزرویس #موتور توربوفن #موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها