تست تونل باد

تست تونل باد پایلون روسی برای موتور توربوفن PD8

تست تونل باد پایلون روسی

بنابر اعلام موسسه مرکزی آیروهیدرودینامیک روسیه موسوم به ساگی، تست تونل باد پایلون جدید طراحی‌شده برای نصب موتور توربوفن روسی PD8 زیر بال نمونه جدید جت مسافربری سوخو سوپرجت۱۰۰ در این مرکز انجام شده‌است. اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، توسعه موتور PD8 را با هدف جایگزینی با موتور سام۱۴۶ برای نصب بر روی نمونه‌های جدید هواپیمای سوخو سوپرجت موسوم به SSJ-NEW دنبال می‌کند. موتور سام۱۴۶ توسط کنسرسیوم پاورجت، متشکل از شرکت‌ روسی ساتورن و شرکت فرانسوی سافران توسعه یافته و عملا یک موتور غربی به‌شمار می‌رود.

دپارتمان آیرودینامیک سامانه‌های پیشرانش هوایی در موسسه ساگی، طراحی و اجرای تست تونل باد پایلون موتور PD8 به همراه ناسل‌ها و مدل ساخته شده معادل نصف هواپیمای سوخو سوپرجت را برعهده داشته‌است. پیش از این، مدل‌سازی‌های رایانه‌ای با استفاده از نرم‌افزارهای توسعه‌یافته در موسسه ساگی انجام شده بود و هدف از انجام تست، صحه‌گذاری مدل‌های مهندسی آیرودینامیکی توسعه یافته‌است.

این آزمایش در تونل باد گذر صوتی T128، از زیرمجموعه‌های موسسه ساگی انجام شده بود. شرکت یاک، وابسته به اتحادیه هواپیماسازان روسیه، مجموعه سازه بال، ناسل و پایلون را در پیکربندی‌های مختلف برای انجام تست تونل باد در اختیار ساگی قرار داده‌است. با استفاده از نتایج بدست‌آمده از اندازه‌گیری‌ها در ساعت‌های پروازی مختلف، مشخصات آیرودینامیکی پرواز سیر هواپیما، شامل توزیع نیروی برا، پسا و گشتاور آیرودینامیکی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. همچنین، آشکارسازی جریان برای بررسی خطوط جریان اطراف هندسه مدل مقیاس‌شده این هواپیما انجام شد.

علیرغم بروز تاخیرهای بسیار در برنامه توسعه PD8، روس‌ها کماکان امیدوار هستند که موتور PD8 را برای تامین نیروی پیشران نسل بعدی هواپیماهای جت مسافربری منطقه‌ای خود تکمیل کنند.

منبع:

ruavia

#موتور PD8 #موتور توربوفن #اتحادیه موتورسازان روسیه

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها