تاریخچه BMW در ساخت موتورهای هواپیما

آیا می‌دانستید که شرکت BMW سازنده موتورهای هواپیما بوده‌است؟

تاریخچه BMW در ساخت موتورهای هواپیما

امروزه، غول صنعتی آلمانی BMW، به دلیل ساخت برخی از مشهورترین خودروهای لوکس شناخته می‌شود. کیفیت موتورهایی که نیروی آخرین نسل خودروهای این شرکت را تامین می‌کنند، غیرقابل انکار هستند، اما دوره‌ای بود که BMW موتورهایی را برای ماشین‌های بزرگ‌تر و سریع‌تر می‌ساخت. در ادامه به تاریخچه BMW در ساخت موتورهای هواپیما پرداخته می‌شود. قبل از جنگ جهانی اول، شرکت BMW به دلیل ساخت اتومبیل، هواپیما و موتور هواپیما شهرت داشت و یکی از تاسیسات واقعی صنایع ماشین‌آلات سنگین آلمان بود.

فرآیند مهندسی BMW آنقدر چشمگیر بود که متفقین پس از جنگ در معاهده ورسای، این شرکت را از ورود به عرصه هوافضا محدود کردند. با ظهور نازی‌ها، شرکت BMW به تولید موتورهای هواپیما بازگشت و این کار را تا زمان سقوط هیتلر و شکست قدرت‌های محور در اروپا در سال ۱۹۴۵ انجام داد، ولی دوباره این بخش تولید را ترک کرد. با این وجود، عملکرد تاثیرگذار این شرکت در صنعت هوافضا غیرقابل انکار است.

داستان ساخت موتور هواپیمای BMW را از طریق داستان دو موتور مختلف می‌توان روایت کرد که اولین تولیدات آن به آلمان کمک کرد تا در جنگ جهانی اول از لحاظ راهبردی در برابر هواپیماهای متفقین برتری کنند. هواپیمای فوکر دی.۷، یکی از موفق‌ترین هواپیماهای آلمان در طول دوران جنگ جهانی اول بود، با این‌که برای آن جنگ به توان بیشتری نیاز داشتند.

موتورهای مرسدس که نیروی پیشران هواپیماهای دوباله را تامین می‌کردند، کافی نبودند و برای حفظ برتری در برابر جنگنده‌های متفقین به هواپیما با اسب بخار بیشتری نیاز داشتند. بنابراین، نیروی هوایی آلمان به یک تولید‌کننده نوپای با نام Bayerische Flugzeugwerke AG که امروزه به نام BMW شناخته می‌شود، روی ‌آورد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، موتور ساخت شرکت BMW عملکرد فوکر دی.۷ را به شدت بهبود بخشید، حداکثر سرعت هواپیما را از ۱۱۷ به ۱۲۵ مایل در ساعت افزایش داد. با چنین موتور توانمندی از چنین تولیدکننده جوانی، متفقین حق داشتند که نگران باشد و از BMW خواستند که دیگر هرگز موتوری برای هواپیما در معاهده ورسای تولید نکند.

با روی کار آمدن هیتلر و نظامی‌سازی مجدد آلمان، شرکت BMW به فضای تولید هواپیما بازگشت شد و مهندسان به سرعت مشغول کار بر روی یک موتور جدید در دهه ۱۹۳۰ شدند، موتوری که یکی از قوی‌ترین موتورهای پیستونی در جنگ بود. پرواز هواپیما با موتور BMW801، برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ انجام شد که نیروی پیشران یونکرس Ju-88 و فوکه-ولف Fw 190، دو ستون اصلی نیروی هوایی آلمان را تامین می‌کردند.

این موتور، یک موتور پیستونی شعاعی ۱۴ سیلندر فوق‌العاده قوی بود که قادر بود نزدیک به ۱۷۲۰ اسب بخار نیرو تولید کند. بیش از ۶۱ هزار موتور BMW 801 ساخته شد که این موتور را به پرفروش‌ترین موتور شعاعی در طول جنگ در آلمان تبدیل کرد و از مدل‌های متفقین فاصله چندانی نداشت.

با این حال، با شکست قدرت‌های اصلی، متفقین بار دیگر از BMW خواستار حذف خود از بخش هوافضا شدند. تأسیسات این شرکت تقسیم شد و برخی در پشت پرده آلمان شرقی تحت کنترل شوروی رفته بودند. این گونه بود که BMW دیگر هرگز موتور هواپیمای دیگری نساخت.

منبع:

simpleflying

#موتور هوایی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها