انتخاب موتور هواپیما
در حالی که برخی از هواپیماهای جدید، موتورهای خاصی را بهعنوان تامینکننده نیروی پیشران انحصاری خود ارائه میدهند، بسیاری از هواپیماهای دیگر دست خطوط هوایی را در انتخاب بین چندین موتور باز گذاشتهاند. زمانی که یک هواپیما خریداری میشود، خطوط هوایی برحسب نیاز عملیاتی خود، موتور موردنظر را از میان چندین گزینه انتخاب میکنند.
کاربران ممکن است موتورها را بر اساس مسیر پروازی یا سابقه عملیاتی خود با همان موتور یا موتور مشابه انتخاب کنند. سازندگان موتور تمایل دارند معاملات سودآوری را به مشتریان بزرگتر ارائه دهند که ممکن است به یک عامل تعیینکننده در انتخاب موتور تبدیل شود.
برخی از موتورها ارزانتر از سایرین هستند که ممکن است به نیروی محرکهای برای خطوط هوایی تبدیل شود. این امر به ویژه در مورد شرکتهای هواپیمایی کمهزینه LCC صادق است که هدف آنها به حداقل رساندن هزینههای اصلی و عملیاتی است. عوامل سیاسی نیز ممکن است بر انتخاب گزینه موتور برای یک شرکت هواپیمایی، بسته به آن کشور تاثیرگذار باشند. دولتها ممکن است ضمن ارائه کمک مالی به تولیدکنندگان داخلی، تولیدکنندگان خارجی را تحریم کنند.
هزینه تعمیر و نگهداری
هزینه تعمیر و نگهداری در طول عمر عملیاتی، عامل مهمی در انتخاب موتور به شمار میرود. فرآیند بازدید از کارگاههای تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی (شاپ ویزیت) پرهزینه و زمانبر است. هدف کاربرهای هواپیما، دستیابی به قراردادهای مقرونبهصرفه و پرداخت به ازای ساعت برای موتورهای تازه تولیدشدهاست.
این نوع قرارداد از کاربران موتور میخواهد که به ازای هر ساعت کارکرد موتور، قیمت مورد توافق را به سازنده بپردازند. کاربران هواپیما همچنین با مراکز تعمیر و نگهداری موتورهای هوایی قرارداد منعقد میکنند که این خدمات را برای طیف وسیعی از انواع موتورها ارائه میدهند. انتخاب یک موتور مشابه برای هواپیمای تازه خریداریشده ممکن است با شرایط قراردادهای فعال خریدار با مراکز تعمیر و نگهداری هماهنگ باشد.
” بخوانید: مولفههای موثر در تعیین قیمت موتور هواپیما “
مثالهایی از موتور هواپیماهای باریکپیکر
خانواده هواپیماهای ایرباس A320، یکی از رایجترین نمونه هواپیماها با وجود چندین گزینه برای انتخاب موتور است. شرکت ایرباس، موتورهای CMF56 محصول شرکت CFM اینترنشنال و موتور V2500 محصول شرکت بینالمللی موتورهای هوایی IAE را بهعنوان گزینههایی برای خانواده A320 معرفی میکند. قابلذکر است که موتورهای CFM56 بهعنوان تنها گزینه قابلنصب بر روی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ معرفی شدهاند.
ایرلاینی که ناوگان عملیاتی هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ را در اختیار دارد، تمایل بیشتری به انتخاب همان موتور برای ناوگان هواپیماهای خانواده A320 دارد. در حالی که موتور V2500 ممکن است بهرهوری سوخت بهتری داشته باشد، خطوط هوایی اغلب ترجیح میدهند برای کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری، وجه مشترکی در ناوگان موتورهای خود داشته باشند.
ایرلاین دیگری احتمالا موتور V2500 را برای ایرباس A321 انتخاب میکند، زیرا این موتورها برای هواپیماهای بزرگتر صرفه اقتصادی بیشتری دارند. علاوه بر این، موتورهای V2500 صرفهجویی قابلتوجهی در مصرف سوخت در پروازهای طولانیتر نشان میدهند.
مثالهایی از موتور هواپیماهای پهنپیکر
در رده هواپیماهای پهنپیکر، بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر دو موتور GEnx محصول جنرال الکتریک و ترنت۱۰۰۰ محصول رولزرویس را به عنوان گزینههای قابلنصب بر روی این هواپیما معرفی میکند. خطوط هوایی ممکن است عملکرد عملیاتی هر یک از این دو گزینه را در نظر بگیرند و آن را با الزامات پرواز خود هماهنگ کنند.
بهعنوان مثال، خطوط هوایی در آمریکا ممکن است موتور GEnx را برای بوئینگ ۷۸۷ خود، نسبت به همتای اروپایی ترنت۱۰۰۰ ترجیح دهند. به طور مشابه، خطوط هوایی که از قبل از موتورهای ترنت استفاده میکردند، ممکن است انتخاب ترنت۱۰۰۰ را مقرونبهصرفهتر بدانند.
منبع:
دیدگاه بگذارید