صنعت توربین گاز روسیه

اولویت بخش سرویس به تولید در صنعت توربین گاز روسیه

اولویت بخش تعمیر و نگهداری در صنعت توربین گاز روسیه

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، بازیگران غربی صنعت توربین گاز از بازار روسیه به تدریج خارج شده‌اند و این امر شرایط جدیدی را در این حوزه برای این کشور ایجاد کرده‌است. در عین حال، تحلیل برخی از منابع غربی بر اساس یافته‌های عیان از اخبار و گزارش‌های منتشرشده در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت‌های صنعتی روسیه فعال در حوزه توربین گاز، شامل ساتورن و پرم از مجموعه‌های وابسته به اتحادیه موتورسازان روسیه UEC، نشان می‌دهد که تغییر رویکردی در این حوزه رخ داده‌است. بر این اساس، ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری به ناوگان عملیاتی، اولویت بالاتری نسبت به تولید ماشین‌های جدید در حوزه صنعت توربین گاز روسیه پیدا کرده‌است.

روسیه در حوزه انرژی به طور کامل مستقل و خوداتکا است، به این معنا که منابع لازم برای تامین نیازهای خود را دارد. بر اساس گزارش‌های آماری جدید، با کاهش روند مصرف انرژی در این کشور، ظرفیت در دسترس انرژی روندی افزایشی را تجربه می‌کند.  نتیجه‌گیری بلافصل این روند برای صنعت توربین گاز روسیه، حاوی یک پیام است که چرا باید توربین‌های گاز جدید تولید کرد در حالیکه ظرفیت تولید توان به اندازه کافی در این کشور موجود است.

برخی تحلیل‌ها نشان می‌دهند که تعمیر و نگهداری ماشین‌های موجود در شرایط کنونی کفایت می‌کند. در این چارچوب، شرکت ساتورن به طور قابل‌توجهی تمرکز خود را بر روی تولید قطعات مصرفی شامل پره‌های ثابت و متحرک برای توربین‌های گاز معطوف کرده‌است. در عین حال، شرکت پرم نیز روند پرشتاب پروژه‌های توسعه‌ای خود با تمرکز بر توربین‌های گاز پرقدرت را کنار گذاشته‌است.

در نگاهی کلان، بنظر می‌رسد که صنعت توربین گاز روسیه اولویت خود را بر پشتیبانی و نگهداری ناوگان موجود قرار داده و جایگزینی ماشین‌های جدید با فناوری روزآمد از راس اولویت‌ها کنار رفته‌است. فارغ از کاربرد تولید برق توسط توربین‌های گاز صنعتی، استفاده از توربین‌های گاز کوچکتر در خطوط انتقال گاز برای روسیه کماکان امری حیاتی است.

یکی از چالش‌های بزرگ روسیه، عدم دسترسی به توربین‌های گاز ساخت شرکت اوکراینی زوریا ماشپرویکت است که پس از تحولات اخیر، مشکلات زیادی را برای روسیه ایجاد کرده‌است. حتی در این حوزه نیز، کماکان تمایل بر تعمیر آن‌ها به جای جایگزینی این ماشین‌ها با نمونه‌های جدید است. از این منظر تحلیلگران غربی معتقدند که جایگزینی توربین‌های گاز با هر دو کاربرد تولید برق و محرک مکانیکی با نمونه‌های کارآمدتر و روزآمدتر از اولویت روس‌ها خارج شده‌است.

البته این یافته با روند تحولات صنعت توربین گاز روسیه قبل از درگیری نظامی با اوکراین متفاوت است. در یکی از آخرین اقدامات، روسیه ۲۰ واحد توربین گاز مشتق از موتور هوایی LM9000 محصول شرکت آمریکایی جنرال الکتریک را سفارش داده بود که تنها ۴ واحد از آن‌ها به این کشور تحویل داده شد. این توربین گاز نام‌آشنا، از موتور توربوفن GE90 مشتق شده‌است.

البته نباید فراموش کرد که تمرکز بر توسعه توانمندی تعمیر و نگهداری و پشتیبانی از ناوگان موجود، گرچه حلال مشکلات کنونی است، اما در بلندمدت بحرانی جدی برای روسیه ایجاد می‌کند و عدم اجرای پروژه‌های توسعه درون‌زا در حوزه صنعت توربین گاز، آینده بخش انرژی روسیه را به چالش خواهد کشید. بر این اساس، می‌توان از این منظر به تحلیل منابع غربی و القای اولویت‌بندی‌هایی از این دست در رسانه توجه کرد که همانطور که شرکت‌های پیشرو غربی در زمان حضور خود در بازار روسیه، در قالب شراکت‌های بلندمدت دستاورد قابل‌توجهی برای این کشور به ارمغان نیاوردند، هم‌اکنون با خروج از این بازار و دور شدن از آن قصد دارند با تبلیغ و تبیین این دیدگاه صنعت توربین گاز روسیه را به یک مهلکه بزرگ هدایت کنند.

منبع:

forecastinternational

#توربین گاز صنعتی #تعمیر و نگهداری توربین گازی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها