قطعات تقلبی انگلیسی

قطعات تقلبی انگلیسی بلای جان موتورهای CFM56

نصب قطعات تقلبی انگلیسی در موتورهای CFM56

شرکت CFM اینترنشنال سازنده موتورهای هوایی، از پیگرد حقوقی علیه شرکت انگلیسی AOG Technics، تامین‌کننده قطعات برای محصولات خود خبر می‌دهد. علت این اقدام، محرز شدن تقلبی‌بودن مدارک صادرشده برای تایید صلاحیت پروازی قطعات توسط شرکت انگلیسی، اعلام شده‌است. بنابر ادعای مطرح‌شده، شرکتAOG Technics برای قطعات خود گواهینامه صلاحیت تقلبی صادر کرده و از شرکت‌های هواپیمایی بهره‌بردار موتورهای CFM خواسته تا از این قطعات استفاده کنند.

یافته‌های شرکت CFM اینترنشنال نشان می‌دهند که این قطعات تقلبی دست‌کم در ۶۸ موتور مسئول این شرکت مشترک فرانسوی آمریکایی بکار گرفته شده‌است. این موتورهای توربوفن روزآمد نیروی پیشران هواپیماهای خانواده ایرباس A320 و بوئینگ B737 را تامین می‌کنند. قطعات هوایی که توسط تولیدکنندگان متعبر ساخته می‌شوند، به همراه یک سند صلاحیت پروازی موسوم به برگه ترخیص صلاحیت‌دار که در استاندارد سازمان ایمنی هوانوردی اروپا یاسا به آن فرم یک اطلاق می‌شود، به مشتریان عرضه می‌شوند.

بنظر می‌رسد که شرکت انگلیسی سازنده برخی از قطعات موتورهای هوایی، به همراه قطعات خود فرم یک تقلبی صادر و عرضه کرده‌است. مشکل پیش‌آمده به حدی جدی است که صدای مسئولان سازمان ایمنی هوانوردی اروپا یاسا نیز درآمده و این مجموعه قانون‌گذار هوانوردی در اتحادیه اروپا هم‌صدا با شرکت سازنده موتور موضوع را با جدیت پیگیری می‌کند.

تلاش اصلی معطوف به این امر است که با بررسی دقیق اطلاعات موجود در شرکت AOG Technics، قطعات تقلبی و مسئله‌دار شناسایی شوند و برای جلوگیری از بروز هر مشکل حاد ایمنی یا امنیت پروازی سریعا نسبت به جایگزینی آن‌ها اقدام شود. تاکنون نصب این قطعات تقلبی بر روی ۶۸ دستگاه موتور مسجل شده که همگی از خانواده CFM56 هستند. حساسیت مسئله به این دلیل بالا رفته که اغلب این قطعات اجزای مهم شامل پره‌های توربین و قطعات عمردار LLP هستند که از منظر ایمنی و سطح عملیات پروازی از اهمیت بالایی برخودارند. در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که تاکنون هیچ یک از این موتورها دچار حادثه یا رویداد ناگواری نشده بود.

شرکت CFM اینترنشنال که حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آمریکایی جنرال الکتریک و شرکت فرانسوی سافران است، در بیانیه‌ای رسمی به همه بهره‌برداران و مشتریان موتورهای CFM56 هشدار داده که تا بررسی دقیق مشکل پیش‌آمده و اطمینان از صحت مدارک مرتبط، از بکارگیری قطعات عرضه‌شده توسط شرکت AOG Technics خودداری کنند.

اولین بار متخصصان CFM اینترنشنال با بررسی مدارک ارسال‌شده توسط AOG Technics، در ژوئیه سال جدید میلادی متوجه اشکال در صدور آن‌ها شدند و سپس بازرسان یاسا را در جریان موضوع قرار دادند. البته گزارش‌های بدبینانه‌ای در این زمینه منتشر شده که حاکی از وجود مشکلات ریشه‌دارتر در این شرکت انگلیسی است و ممکن است دامنه تقلب و کارهای غیرقانونی بسیار گسترده‌تر باشد. برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهند که حتی تعدادی از کارکنان این شرکت انگلیسی در ارائه سوابق حرفه‌ای و کاری خود اسناد تقلبی و غیرواقعی ارائه کرده‌اند.

در بحبوحه این اتفاقات، بعضی از شرکت‌های هواپیمایی از جمله شرکت هواپیمایی ارزان‌قیمت Southwest، جایگزینی قطعات موردنظر بر روی هواپیماهای بوئینگ B737-800 خود را آغاز کرده‌است. اغلب این قطعات شامل پره‌های توربین کم فشار هستند.

داستان قطعات تقلبی در صنعت هوانوردی غیرنظامی چندان تازه نیست و در موارد دیگری نیز در نقاط مختلف دنیا این واقعه تلخ رخ داده، اما این بار بروز این تخلف توسط یک شرکت انگلیسی توجه تحلیل‌گران این حوزه را به خود جلب کرده‌است.

منبع:

simpleflying

#گواهینامه صلاحیت پروازی #CFM اینترنشنال #موتور توربوفن #موتور هوایی 

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها