توربین گاز با سوخت کامل هیدروژن

آزمایش موفق کارکرد توربین گاز با سوخت کامل هیدروژن در کره جنوبی

کارکرد توربین گاز با سوخت کامل هیدروژن

هلدینگ صنعتی هانوها از انجام آزمایش کارکرد یک توربین گاز صنعتی بزرگ با ترکیب ۱۰۰ درصدی سوخت هیدروژن خبر می‌دهد. شرکت سامانه‌های نیروگاهی هانوها و شرکت هانوها ایمپکت اعلام کرده‌اند که عملکرد احتراقی یک توربین گاز ۸۰ مگاواتی را با استفاده از سوخت با ترکیب ۱۰۰ درصدی هیدروژن به اثبات رسانده‌اند. پیش از این در بهار سال ۲۰۲۳، این شرکت فناوری کره‌ای آزمایش کارکرد موفق همین توربین گاز ۸۰ مگاواتی با استفاده از ترکیب ۶۰ درصدی سوخت هیدروژن را به اثبات رسانده بود.

” بخوانید: توربین گاز پرقدرت و دستاورد کره جنوبی در این حوزه

در آزمایش مذکور، ترکیبی از گاز طبیعی مایع LNG و هیدروژن، با سهم ۶۰ درصدی هیدروژن مورد استفاده قرار گرفته بود. بر اساس اعلام شرکت هانوها، در آزمایش اخیر، فرآیند احتراق توربین گاز صنعتی تنها با استفاده از سوخت هیدروژن مورد ارزیابی قرار گرفته‌است. در آزمایش قبلی در بهار سال جاری میلادی، استفاده از ترکیب ۶۰ درصدی هیدروژن به کاهش ۲۲ درصدی آلایندگی دی‌اکسیدکربن در مقایسه با استفاده از ترکیب کامل LNG به‌عنوان سوخت توربین گاز منجر شد. همچنین، آلایندگی ناکس به کمتر از ۶ پی‌پی‌ام کاهش یافت.

گرچه دمای بالای شعله سوخت هیدروژن منجر به تولید اکسیدنیتروژن بیشتر در مقایسه با استفاده از ترکیب ۱۰۰ درصدی گاز طبیعی مایع به‌عنوان سوخت را دارد، اما فناوری بکار رفته در ساخت توربین‌های هیدروژنی هانوها با کنترل فرآیند احتراق و بدون استفاده از تجیهزات کاهنده جانبی، در آزمایش اخیر با استفاده از ترکیب کامل هیدروژن منتج به ثبت آلایندگی دی‌اکسیدکربن بسیار ناچیز با نرخ تمرکز کمتر از ۰.۰۴ درصد شده و همچنین میزان آلایندگی اکسیدنیتروژن کمتر از ۹ پی‌پی‌ام گزارش شده‌است.

کره جنوبی این دستاور فناورانه را گامی مهم در راه کاهش آلایندگی تجهیزات صنعتی نیروگاهی قلمداد می‌کند.

منبع:

businesskorea

#سوخت هیدروژن #سوخت گاز طبیعی #توربین گاز صنعتی #آلایندگی زیست محیطی

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها