تولید برق نیروگاه‌های گازسوز آلمان

رشد تولید برق نیروگاه‌های گازسوز آلمان

بنابر گزارش رویترز، تولید برق نیروگاه‌های گازسوز آلمان، روندی افزایشی داشته و به بیشترین مقدار خود در چند سال اخیر رسیده‌است. این در حالی است که روند بازنشسته‌کردن نیروگاه‌های اتمی و افزایش تقاضا برای برق، دو عامل اصلی برای این افزایش تولید قلمداد شده‌اند.

تولید برق معادل ۸،۷۴ تراوات ساعت، از نیروگاه‌های گازسوز، از ژانویه ۲۰۲۲ تاکنون، رکوردی جدید برای آلمان بشمار می‌رود. این آمار توسط اتاق فکر امبر که روند تولید انرژی در اروپا را رصد می‌کند، منتشر شده‌است. افزایش تولید برق توسط نیروگاه‎‌های گازسوز در آلمان، از این جهت موردتوجه قرار گرفته که پس از حمله نظامی روسیه به اکراین و قطع خطوط انتقال گاز این کشور به اروپا، صنعت تولید انرژی قاره سبز با مشکلات زیادی روبرو شده بود.

آلمان بزرگترین مصرف‌کننده گاز صادراتی روسیه در اروپا بشمار می‌رفت. مقایسه آمار برق تولیدی توسط نیروگاه‌های گازسوز آلمان در ژانویه سال جاری میلادی با ژانویه سال ۲۰۲۳، نشان از افزایش ۱۳ درصدی دارد. همچنین، سهم برق تولیدی توسط نیروگاه‌های گازسوز آلمان نسبت به سایر منابع، در ژانویه ۲۰۲۴، به بیش از ۱۸،۶ درصد رسیده که این میزان بیشترین سهم از سال ۲۰۲۱ تاکنون است.

بخوانید: آلمان نیروگاه‌های گازسوز جدید می‌سازد

نکته حائز اهمیت دیگر در صنعت تولید برق آلمان، وابستگی قابل‌توجه این بخش به زغال‌سنگ است که با تلاش چندساله اخیر دولت این کشور برای تمرکز بر ملاحظات زیست‌محیطی و کنارگذاشتن سوخت‌های فسیلی در تناقض است. این چالش بیش از هر چیز، مربوط به تغییرات ژئوپلوتیک در سطح جهانی است.

میزان برق تولیدی با استفاده از سوخت زغال‌سنگ در آلمان، در ژانویه ۲۰۲۴، به مرز ۱۱ تراوات ساعت نزدیک شد که نسبت به آمار مشابه در ژانویه سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد. اما این تفاوت را باید مدنظر داشت که سهم برق تولیدی از زغال‌سنگ نسبت به کل تولید در آلمان، در ماه‌های آغازین سال جاری میلادی ۲۳ درصد است که کماکان میزان قابل ملاحظه‌ای بشمار می‌رود.

منبع:

reuters

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها