توافق اینتررائو و زیمنس

چشم طمع اینتررائو به تاسیسات زیمنس در روسیه

توافق اینتررائو و زیمنس

بنابر گزارش روزنامه کامرسانت، دستور جدید رئیس جمهور روسیه مبنی بر عدم امکان واگذاری سهام شرکت‌های متعلق به کشورهای غیردوست در حوزه‌های راهبردی مانند انرژی، مشکلاتی را بر سر راه اجرایی‌شدن توافق اینتررائو و زیمنس فراهم کرده‌است. پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر توافق اولیه اینتررائو با طرف آلمانی برای خرید سهام زیمنس، در شرکت فناوری توربین گاز زیمنس موسوم به SGTT منتشر شده بود.

” بخوانید: زیمنس بازار روسیه را ترک می‌کند

زیمنس انرژی نیز از برنامه خود برای بازآرایی ساختار کسب‌وکار خود در روسیه، تا پیش از پایان سال جاری میلادی خبر داده بود، اما بنظر می‌رسد پس از تحولات اخیر، این برنامه‌ها با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند. ریشه این مشکل، گنجاندن نام زیمنس انرژی در فهرست شرکت‌هایی است که واگذاری سهام آن‌ها به طرف‌های روس، نیاز به مجوز خاص از دفتر ریاست جمهوری روسیه دارد.

شرکت SGTT، حاصل سرمایه‌گذاری مشترک شرکت آلمانی زیمنس به میزان ۶۵ درصد و شرکت روسی خصوصی پاورماشین به میزان ۳۵ درصد است. همچنین، زیمنس انرجتیکا، دیگر شرکت مشترک زیمنس با شرکای روس، در فهرست شرکت‌های مشمول دستور اجرایی جدید رئیس جمهور روسیه، شامل اعمال محدودیت برای انتقال سهام قرار گرفته‌است.

با استناد به گزارش کامرسانت، مذاکرات بین اینتررائو و زیمنس برای انتقال سهام، از مدت‌ها پیش آغاز شده و انتظار می‌رفت طی چند هفته آینده به نتیجه برسد. شنیده‌ها حاکی از آن است که در توافق اینتررائو و زیمنس، شرایطی گنجانده شده بود که امکان واگذاری مجدد سهام به زیمنس در سال‌های آینده نیز وجود داشته باشد.

باتوجه به صدور فرمان اجرایی جدید رئیس جمهور روسیه، بنظر می‌رسد این توافق به بن‌بست رسیده باشد، اما در عین حال اینتررائو به طور رسمی از دولت روسیه برای دریافت مجوز خاص برای به نتیجه رساندن این توافق درخواست‌هایی داشته‌است. علاوه بر این، اینتررائو به سهام زیمنس انرژی در شرکت ورونژ ترنسفورمر نیز چشم طمع دوخته‌است. علاوه بر این، هنوز تصمیم مشخصی در مورد سهام شرکت پاورماشین در کنسرسیوم SGTT گرفته نشده و اینتررائو و زیمنس انرژی در این مورد نیز اظهار نظری نکرده‌اند.

زیمنس انرژی در جدیدترین گزارش مالی خود که در تاریخ هشت اوت منتشر شد، اعلام کرد که فرآیند بازآرایی ساختار کسب‌وکار خود در روسیه را آغاز کرده‌است. در گزارش این شرکت آلمانی آمده‌ که جدی شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرایط را برای کار در روسیه دشوار کرده و بر این اساس، ارزیابی بخش مالی زیمنس نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲، دست‌کم باید انتظار زیانی معادل ۴۰۰ میلیون یورو، مرتبط با فعالیت‌های زیمنس در روسیه را داشت.

شرکت SGTT، به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین دارایی‌های زیمنس انرژی در فدراسیون روسیه شناخته می‌شود که از سال ۲۰۱۱، تحت لیسانس زیمنس، تولید توربین‌های گازی ۱۸۷ مگاواتی SGT-2000E را در تاسیسات خود در سنت‌پترزبورگ آغاز کرده‌است.

بنابر ادعای شرکای آلمانی و روسی این مجموعه، میزان داخلی‌سازی قطعات این ماشین در حال حاضر به ۵۲ درصد رسیده که کمتر از الزامات اعلام‌شده توسط دولت روسیه است.

در عین حال اعلام شده‌ که در توافق زیمنس و اینتررائو، قرار بر انتقال فناوری با هدف تکمیل فرآیند داخلی‌سازی قطعات وجود ندارد و عمده تمرکز اینتررائو، بر در اختیار گرفتن تاسیسات، تجهیزات و ماشین‌آلات تولید زیمنس در خاک روسیه معطوف است.

در سال‌های اخیر، تلاش برای مذاکره با زیمنس برای انتقال سهام آن به شرکت‌های روسی مسوق به سابقه است و پیش از این، گزارش‌هایی در مورد مذاکرات هلدینگ انرژی گازپروم با زیمنس برای انتقال سهام منتشر شده بود. نهایتا در بهار سال جاری، شرکت گازپروم اعلام کرد که این مذاکرات به طور کامل متوقف شده‌است.

فعالیت‌های شرکت اینتررائو

همزمان با گسترش فعالیت‌های زیمنس در خاک روسیه، شرکت اینتررائو از سال ۲۰۱۱، مونتاژ توربین‌های گاز ۸۰ مگاواتی ۶اف‌ای، مبتنی بر فناوری جنرال الکتریک را در قالب شرکت توربین‌های گاز روسیه RGT آغاز کرد. نزدیک به ۵۱ درصد از سهام این شرکت متعلق به اینتررائو است. سهم اینتررائو در داخلی‌سازی قطعات در مورد این ماشین بسیار ناچیز بوده و عمده فعالیت‌ها، شامل مونتاژ و یکپارچه‌سازی توربین مذکور بوده‌است.

” بخوانید: توافق اینتررائو و جنرال الکتریک برای بومی‌سازی در روسیه “

بر اساس سیاست جدید دولت روسیه، شرکت اینتررائو مجوزهای خاصی دریافت کرده که بر اساس آن به مدت ۲۵ سال، با بازاری تضمین‌شده می‌تواند به تولید و ارائه خدمات پس از فروش برای توربین‌های گاز در این کلاس بپردازد. بر این اساس، انتظار می‌رود اولین ماشین کاملا بومی‌شده اینتررائو تا سال ۲۰۲۶ از خط تولید خارج شود.

سود خالص شرکت SGTT در سال ۲۰۲۱، معادل ۱.۶ میلیارد روبل اعلام شده‌است. این در حالی است که بر اساس گزارش مالی شرکت اینتررائو، سود خالص این گروه صنعتی روسی ۵۰ برابر شرکت SGTT است و درآمد SGTT نسبت به درآمد اینتررائو تنها ۱.۵ درصد است. بر این اساس، از منظر اقتصادی، منطق محکمی برای توجیه تمایل اینتررائو به در دست گرفتن کنترل کسب‌وکار زیمنس در شرکت SGTT وجود ندارد. از این رو، تحلیلگران معتقدند که نیت اصلی اینتررائو، دست‌یافتن به تجهیزات و تاسیسات و ظرفیت ساخت و مونتاژ توربین در کارخانجات متعلق به SGTT در خاک روسیه است.

” بخوانید: افزایش قابل‌ملاحظه درآمد اینتررائو در نیمه نخست سال ۲۰۲۱

اینتررائو هم‌اکنون با حجم زیادی از پروژه‌ها و سفارش‌ها برای بروزرسانی نیروگاه‌های حرارتی قدیمی و همچنین پشتیبانی از پروژه تامین توربوکمپرسور برای میادین نفتی وستوک روبرو است و از طرفی دیگر موظف شده تا توانمندی‌های خود برای انجام تعمیرات اساسی مدل‌های مختلف توربین‌های گاز موجود در خاک روسیه را کسب نماید. در این شرایط، کلاف سردرگم تعامل زیمنس با شرکت‌های روسی برای خروج معقول از این کشور موردتوجه است.

منبع:

kommersant

#زیمنس #توربین گاز صنعتی #تعمیر و نگهداری توربین گاز

۰ ۰ رای ها
امتیازدهی به مقاله
مشترک شدن
اطلاع رسانی
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها